Głowica silnika to jeden z kluczowych elementów każdej jednostki napędowej. To ona zamyka całą przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym. Głowice silników samochodowych wykonywane są zazwyczaj z żeliwa lub z wykorzystaniem stopu lekkiego aluminium. Mogą być one chłodzone zarówno cieczą, jak i powietrzem. Często w głowicy znajdują się kanały olejowe oraz chłodnicze, a także różnego typu czujniki odpowiedzialne za ciśnienie oleju czy też temperaturę płynu chłodzącego.
Głowica silnika – przeznaczenie i budowa
Głowice stosuje się w jednostkach dwu- i czterosuwowych, górno i dolnozaworowych, a także w silnikach z zapłonem iskrowym oraz samoczynnym. Większość głowic posiada zawory dolotowe oraz wylotowe, a także kanały dolotowe, dzięki którym dostarczany jest do cylindrów świeży ładunek oraz kanały wylotowe, którymi odprowadzane są spaliny. W jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym głowica posiada świece zapłonowe, natomiast w silnikach z zapłonem samoczynnym w głowicy znajdują się wtryskiwacze.
Głowica silnika przykręcana jest do bloku cylindra za pomocą klucza dynamometrycznego. Nieodpowiednie dokręcenie tych elementów prowadzi najczęściej do uszkodzenia głowicy, co wiąże się najczęściej z dużymi kosztami naprawy. Między głowicą a blokiem cylindrowym znajduje się uszczelka głowicy, które zadaniem jest zabezpieczenie jednostki napędowej przed wyciekami oleju.
W głowicy współczesnych jednostek napędowych znajdują się zazwyczaj wszystkie elementy rozrządu. Montowany jest do niej wałek rozrządu, prowadnice trzonków zaworów, a w specjalne gniazda wstawione zostają przylgnie zaworów. Występują również jednostki, w których wałek rozrządu nie jest mocowany w głowicy, a zamiast niego umieszczony zostaje zespół dźwigni zaworowych z innymi niezbędnymi do ich prawidłowego funkcjonowania elementami.
Głowice silników samochodowych – najczęstsze przyczyny uszkodzenia
Bez względu na to, z jakiego materiału głowica została wykonana, jej największym wrogiem są nagłe skoki temperatury. Może ona ulec uszkodzeniu na skutek np. uruchomienia silnika po bardzo mroźnej nocy. Głowica może ulec przegrzaniu również w wyniku dużych ubytków płynu w układzie chłodzenia lub na skutek długotrwałej jazdy z wykorzystaniem niskich przełożeń skrzyni biegów. Częstą przyczyną awarii silnika jest uszkodzona uszczelka pod głowicą. Oznaką tego jest zazwyczaj obfite dymienie jednostki napędowej. Bez względu jednak na przyczynę i rodzaj usterki, dalsza jazda z uszkodzoną głowicą silnika jest całkowicie niemożliwa.