Silnik samochodowy to nie tylko moc i spalanie, ale przede wszystkim cały zestaw elementów, podzespołów i części, do których zaliczyć można również wałek wyrównoważający. Jego zadaniem jest eliminowanie drgań oraz nierównomierności pracy jednostki napędowej poprzez kompensowanie sił powstających w układzie korbowo-tłokowym.
W silnikach wyrównoważanych znajdują się dwa wałki napędzane przez wał korbowy. Wałki balansujące obracają się w przeciwnych kierunkach z dwukrotnie większą prędkością niż wał korbowy. Uważa się powszechnie, że jednostki napędowe w ten sposób wyrównoważone charakteryzują się wyższą kulturą pracy.
Wał wyważający, zwany również balanserem, to wbrew pozorom rozwiązanie o długich tradycjach. Jako pierwszy takie rozwiązanie wprowadził już w 1904 roku Frederick W. Lanchester. Miało to miejsce podczas prac nad sześciocylindrowym silnikiem Rolls-Royce'a. Jednak powszechne zastosowanie wałków wyrównoważających miało miejsce dużo później, bo dopiero w latach 80. XX wieku. Zapoczątkował to koncern Honda, którego śladem podążyli inni światowi producenci motoryzacyjni. Obecnie wałki balansowe wykorzystywane są dość często w jednostkach trzycylindrowych.
Wałki wyrównoważające są elementami odpowiedzialnymi za poprawę kultury pracy silnika o niewielkiej liczbie cylindrów poprzez zniwelowanie wibracji wynikających z ich pracy. Dominuje opinia, że jednostka napędowa pracuje tym harmonijniej i kulturalniej, im więcej ma cylindrów. Chodzi tutaj o rozłożenie pracy na większą liczbę mniejszych cylindrów. Ich działanie jest dzięki temu równiejsze, cichsze i generuje mniejsze wibracje. Takie silniki są jednak droższe w budowie i eksploatacji.
Siłą rzeczy, im mniejszą liczbę cylindrów ma jednostka napędowa, tym więcej drgań generuje w czasie jazdy. Ma to szczególne znaczenie w czasie coraz większych wymagań związanych z redukcją emisji szkodliwych związków, gdy producenci motoryzacyjni stawiają głównie na mocno wysilone silniki 4- i 3-cylindrowe.
Dla których jednostek balanse mają większe znaczenie? Zdecydowanie dla silników 3-cylindrowych. Charakter ich konstrukcji (nieparzysta liczba cylindrów) sprawia, że nie są tak wyważone jak jednostki dysponujące parzystą liczbą tłoków. W efekcie generują więcej drgań podczas pracy na wolnych obrotach czy w czasie dynamicznego przyspieszania.
W rezultacie producenci silników wykorzystują jednostki o mniejszej liczbie większych cylindrów, które charakteryzują się większą wydajnością. Generują one jednak większe drgania, które wpływają na gorszy komfort jazdy. Aby temu zapobiec, stosuje się właśnie wałki wyrównoważające.
Popularni producenci wałków wyrównoważających
W teorii wałek wyrównoważający powinien być rozwiązaniem trwałym. Jest to stosunkowo prosty mechanizm, którego praca opiera się na kołach zębatych. Praktyka jednak nie zawsze idzie w parze z teorią. W wałkach balansowych najczęściej zużywają się zęby, w efekcie czego powstaje luz, który odbija się np. na sposobie pracy rozrządu. Przykładowo, w 6-cylindrowych jednostkach M 272 Mercedesa znane są przypadki, w których zużycie balansera doprowadziło do przedwczesnego wyciągnięcia łańcucha rozrządu.
Powiązane kategorie produktowe
Sklep UCANDO oferuje wysokiej jakości <>wał wyważający w jednej z najniższych cen na rynku. Zapewniamy fachową pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.