Odpowiednie luzy zaworowe są podstawą prawidłowego funkcjonowania każdej jednostki napędowej. Taka przestrzeń nie może być ani za duża, ani za mała, ponieważ w obu przypadkach może mieć to niekorzystny wpływ na działanie silnika samochodowego. W najnowszych modelach aut regulacja zaworów zazwyczaj nie jest konieczna, jednak nadal użytkowane są konstrukcje, które wymagają systematycznego sprawdzenia luzów. Najczęściej są to kilkunastoletnie samochody.
Regulacja luzów zaworowych niezbędna jest do prawidłowej pracy silnika, ponieważ materiały, z jakich wykonane są poszczególne elementy jednostki napędowej charakteryzują się rozszerzalnością cieplną, a także systematycznie się zużywają. Ważne jest, aby luz zaworowy miał odpowiednią wartość.
W przypadku, gdy luzy zaworowe są za małe lub zbyt duże, wówczas odbije się to niekorzystnie na żywotności silnika oraz jego prawidłowej pracy. Zbyt duży luz zaworowy może spowodować metaliczny hałas, a także prowadzi do tego, że zawory, krzywki wałka rozrządu oraz dźwigienka zaworowa szybciej się zużywają. Jeżeli natomiast luz jest zbyt mały lub w ogóle go nie ma, może dochodzić do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. W przypadku, gdy zawory nie stykają się z gniazdami zaworowymi, nie mają możliwości schłodzenia się, wzrasta ich temperatura, co w efekcie może prowadzić do uszkodzenia (wypalenia grzybka zaworu).
Obecnie produkowane samochody nie wymagają najczęściej regulacji luzów zaworowych. Jednak wciąż zdarzają się konstrukcje, w których ustawienie luzu zaworowego jest nadal niezbędne. W przypadku pojazdów kilku- czy kilkunastoletnich taka regulacja dotyczy praktycznie wszystkich silników.
W większości produkowanych obecnie samochodów luzy zaworowe są regulowane przez hydrauliczny popychacz zaworu. Wyjątek stanowi tu jedynie Honda i Toyota, które nie są przekonane do tego typu rozwiązań i nadal zalecają regularną regulację zaworów w sposób manualny.
Zazwyczaj regulacji luzów zaworowych wymagają silniki wyposażone w dwa zawory na cylinder, czyli np. jednostki z oznaczeniem 8V. Wyjątek stanowią silniki Volkswagena i Opla. Jeśli na cylinder przypada więcej zaworów, wówczas najprawdopodobniej działają w nich hydrauliczne popychacze. Nie jest to jednak reguła, ponieważ niektóre silniki VW i Opla często były wyposażone w 4 zawory przypadające na każdy cylinder, a mimo to wymagały ręcznej regulacji luzów.
Otwieramy maskę i, w razie potrzeby, zdejmujemy plastikową obudowę silnika. Wyciągamy kable i cewki zapłonowe. Zdejmujemy pierścień zaciskowy, który przytrzymuje rurę dolotową. Demontujemy pokrywę zaworów oraz obudowę łańcucha lub paska rozrządu. Niestety w niektórych modelach musimy zdemontować jedno koło i wykorzystać umieszczony w nadkolu otwór by uzyskać dostęp do zaworów.
Następnie śruba regulująca luz zaworowy na popychaczu musi zostać poluzowana i w szczelinę między dźwignią/krzywką wałka rozrządu a trzonkiem zaworu wkładamy szczelinomierz ustawiony zgodnie z zaleceniem producenta silnika. Jeśli się nie mieści, lub ma za dużo miejsca, luz zaworowy należy wyregulować. Dokręcamy śrubę regulacyjną tak, aby szczelinomierz mieścił się, ale z trudem. A co w przypadku, gdy to nie śruba, a tarcza regulująca luz zaworowy znajduje się w silniku?
W przypadku płytek, musimy wyjąć te o nieodpowiedniej grubości i wstawić właściwe. W tym celu podważamy szklankę wsadzając śrubokręt między nią, a wałek. Płytki mogą być sklejone olejem, więc należy podważyć je drugim śrubokrętem. Następnie mocujemy płytki odpowiedniej grubości. Przyda się odrobina oleju. Po zakończeniu operacji należy zamontować wszystkie odłączone wcześniej elementy.
Popularni producenci popychaczy zaworowych
Częstotliwość, z jaką powinna być wykonywana regulacja zaworów, jest zróżnicowana. W jednych modelach samochodów będzie to czynność konieczna do wykonania przy każdym przeglądzie, a w innych jedynie przy wymianie paska rozrządu. Długość interwałów może wynosić od 10 tys.km do nawet 100 tys. km. W przypadku silników zasilanych LPG regulację luzów zaworowych trzeba przeprowadzać nawet dwa razy częściej.
Powiązane kategorie produktowe
Do kupienia w UCANDO po preferencyjnych cenach cały osprzęt silnika spalinowego do praktycznie każdego modelu auta, w tym również śruba osi dźwigienki zaworowej niezbędna do precyzyjnej regulacji zaworów w samochodzie. Nasz sklep gwarantuje fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.