Wał korbowy posiada uszczelnienie z dwóch stron - od strony koła zamachowego oraz napędu paska lub łańcucha rozrządu. Uszkodzona uszczelka wału korbowego jest przyczyną wycieków oleju silnikowego, które mogą być na tyle obfite, aby doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej, uszkodzenia dwumasy czy zaolejenia sprzęgła (m.in. poślizgi, sklejenie się tarczy i docisku). Prawidłowe uszczelnienie wału korbowego jest więc niezwykle ważne dla całego układu napędowego samochodu.
Pierścień uszczelniający wału korbowego ma za zadanie uszczelnić obrotową część wychodzącą z silnika, czyli wał korbowy (korbowód). Przed uszczelkami wałów korbowych postawione są dwa kluczowe zadania - eliminowanie wycieków oleju oraz zapobieganie dostawaniu się zanieczyszczeń do jednostki napędowej.
Uszczelniacze wału korbowego zapobiegają wyciekowi oleju z silnika w pobliżu wału korbowego. Znajdują się one przy wale korbowym w miejscu, gdzie przykręcone jest koło zamachowe lub koło dwumasowe. W przypadku wymiany tego elementu konieczne jest zdemontowanie skrzyni biegów, sprzęgła oraz koła zamachowego lub dwumasy.
Pierścień uszczelniający wału korbowego podlega naturalnemu zużyciu. Na skutek tarcia obracającego się wału korbowego materiał uszczelki ulega z czasem starciu i może zacząć przepuszczać olej silnikowy. Zbyt mała ilość środka smarnego powoduje przyspieszone zużycie silnika, a w skrajnym przypadku może doprowadzić do jego zatarcia.
Regularne uzupełnianie poziomu oleju w układzie nie rozwiąże problemu. Każda nieszczelność wału korbowego jest niebezpieczna również dla innych podzespołów układu napędowego. Jeżeli olej pod ciśnieniem będzie wydostawał się z silnika, może dostać się do wnętrza koła dwumasowego i rozrzedzić smar odpowiedzialny za tłumienie drgań oraz zapewniający odpowiednie środowisko pracy dla sprężyn skrętnych. W efekcie koło dwumasowe ulegnie szybkiemu zużyciu, a w konsekwencji uszkodzeniu.
Uszkodzona uszczelka wału korbowego może również doprowadzić do dostania się oleju na okładziny tarczy sprzęgła, czego efektem będzie ślizganie się sprzęgła i jego nieprawidłowa praca. Zatłuszczona tarcza sprzęgła w zasadzie nadaje się tylko do wymiany.
O ile uszczelniacze wału korbowego nie są dużych gabarytów, nie cechuje ich zaawansowana konstrukcja, a cena za takie elementy nie jest wygórowana, o tyle wymiana uszczelki wału korbowego jest już czynnością dość skomplikowaną i czasochłonną. W niektórych przypadkach wymiana uszczelniacza wału pociąga za sobą niemal kompletny demontaż silnika.
Aby uniknąć częstych wymian uszczelki wału korbowego oraz kosztownych napraw związanych z wyciekiem oleju, warto pamiętać o kilku istotnych rzeczach:
Wybierając pierścień uszczelniający wału korbowego najważniejszą kwestią jest średnica wewnętrzna i zewnętrzna tego elementu. Kupując każdą część zamienną, warto się upewnić, że sprzedawca sprawdza dopasowanie po numerze VIN.
Popularni producenci uszczelek wału korbowego
Sklep UCANDO oferuje najlepszej jakości uszczelki wału korbowego w przystępnej cenie. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i są objęte gwarancją producenta.
Powiązane kategorie produktowe
Zapraszamy do UCANDO po pierścień uszczelniający wału korbowego w najniższej rynkowej cenie. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.