Olej hydrauliczny do samochodu to rodzaj oleju stosowanego jako medium robocze w napędach hydraulicznych oraz układach tłumiących. Oleje hydrauliczne sprawdzają się przede wszystkim w zawieszeniu hydropneumatycznym, a także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie m.in. układu hamulcowego czy też wspomagania kierownicy.
Samochodowe oleje hydrauliczne mają zazwyczaj postać żółtawej lub czerwonawej cieczy. Są to media nieściśliwe, dzięki czemu można je sprężyć do ogromnego ciśnienia oraz pozyskać ogromną siłę w niewielkim napędzie. Dodatkowo olej hydrauliczny smaruje wszystkie elementy metalowe, dzięki czemu zmniejsza się ich zużycie.
Na rynku dostępna jest szeroka paleta olejów hydraulicznych, głównie ze względu na zakres temperatur oraz ciśnień, w jakich mogą one pracować. Najczęściej wykorzystywane w hydraulice oleje to płyny mineralne LHM (Liquide Hydraulique Mineral). Olej hydrauliczny do samochodu został pierwotnie opracowany dla aut z zawieszeniem hydropneumatycznym, produkowanych przez koncern Citroen.
Pierwsze oleje hydrauliczne wytwarzane były na bazie olejów roślinnych. Główną wadą tych płynów była wysoka higroskopijność. Dopiero w 1964 roku opracowano pierwszy syntetyczny olej hydrauliczny, którego pierwszymi producentami byli Eugene Kuhlmann we Francji oraz Deutsche Pentosin-Werke GmbH w Niemczech. W 1966 roku powstała nowa formuła, w której wyeliminowano zjawisko higroskopijności. Olej ten miał kolor zielony i został wypuszczony na rynek dopiero w 1969 roku pod nazwą Liquide Hydrauliquw Mineral. Obecnie mineralne oleje hydrauliczne produkowane są m.in. przez koncerny Total, Mobil, Texaco, BP, Castrol czy też Valvoline.
Oleje hydrauliczne są stosowane przede wszystkim w siłownikach hydraulicznych, przekładniach hydrokinetycznych, amortyzatorach olejowych, układach hamulcowych, a nawet w mechanizmach poruszających lotkami odrzutowców. Samochodowe oleje hydrauliczne charakteryzują się trwałością, wysoką odpornością na utlenianie, brakiem skłonności do tworzenia piany, szybkim odprowadzaniem ciepła ze strefy tarcia czy też skuteczną ochroną przed korozją powierzchni metalowych. Ponadto bardzo dobrze usuwają zanieczyszczenia mechaniczne powstające w wyniku zużycia ciernego elementu metalowego, korozji, utleniania oleju oraz destrukcyjnego działania dodatków uszlachetniających.