Sprzęgło jest jedną z tych części samochodowych, której zużycie postępuje zwykle stopniowo, a przez to w sposób trudny do zauważenia przez kierowcę. Wszelkie zmiany w działaniu sprzęgła rekompensowane są w sposób automatyczny przez zmianę techniki jazdy oraz przez specjalne samoregulatory (rozwiązanie stosowane we współczesnych autach), które dbają o to, aby sprzęgło działało tak samo bez względu na stopień swojego zużycia. Dlatego też, jeśli chcemy, aby sprzęgło w naszym aucie służyło nam bezawaryjnie przez długie lata, musimy zwrócić szczególną uwagą na jego pracę.
Kompletny zestaw sprzęgła składa się z trzech zasadniczych części: z tarczy, docisku sprzęgła oraz z łożyska. Poszczególne elementy sprzęgła nie należą do części wyjątkowo skomplikowanych, jednak z całą pewnością ich budowa jest bardziej złożona, niż może się to na pierwszy rzut oka wydawać. Cały zestaw sprzęgła musi być przy tym jednocześnie odporny na zużycie nie tylko po to, aby mógł spełniać powierzone mu zadanie przez jak najdłuższy czas, ale również ze względu na swoje umiejscowienie – naprawa sprzęgła często wymaga co najmniej odkręcenia całej skrzyni biegów, co przy często pojawiających się awariach tej części oznaczałoby mnóstwo ciężkiej pracy dla mechaników i ogromne koszty dla właścicieli aut.
Z wymienionych wyżej powodów sprzęgło należy (a przynajmniej powinno należeć) do jednych z najtrwalszych części samochodowych. Jeśli więc dochodzi do jego awarii lub przedwczesnego zużycia, winę w większości przypadków ponosi kierowca, a dokładniej preferowany przez kierowcę styl jazdy. Niestety, coraz częściej można spotkać przypadki, kiedy sprzęgło nadaje się do wymiany już po przejechaniu 20 tys. km i to nawet w przypadku samochodów prowadzonych przez doświadczonych kierowców. Co bywa tego przyczyną?
Jeśli winny nie jest sam kierowca, a sprzęgło w samochodzie było już wymieniane lub naprawiane, podejrzenia w pierwszej kolejności powinny paść na jakość użytych części. Tanie sprzęgło nie zawsze oznacza dobre sprzęgło, dlatego kryterium ceny nigdy nie powinno być decydujące. Sprzęgła polecane przez fachowców to zwykle sprzęgła markowe, wyprodukowane przez znane i cenione firmy motoryzacyjne. Wprawdzie ich cena jest zwykle wyższa niż tanich zamienników, jednak w zamian za to otrzymujemy sprzęgło, które jest w stanie wytrzymać od 100 do nawet 200 tys. km bez najmniejszej awarii. Należy przy tym, oczywiście, pamiętać, że nawet najlepsze sprzęgło nie wytrzyma długo przy silniku o bardzo dużej mocy, z którego mocy korzystamy w sposób nieumiejętny i nieodpowiedzialny.