Układ smarowania silnika spalinowego porównywany jest często do układu krwionośnego człowieka. Podobieństwa mogą wynikać z ogromnego znaczenia transportowanego nim oleju silnikowego oraz z pojemności miski olejowej, która w średniej klasy samochodzie mieści około 5 litrów, czyli mniej więcej tyle co układ krwionośny dorosłego człowieka.
Ponieważ jednak układ smarowania ma za zadanie rozprowadzanie oleju silnikowego do części, które w czasie pracy podlegają ogromnym obciążeniom, musi odznaczać się znacznie większą sprawnością niż nasz krwioobieg. Z tego też powodu system smarowania silnika o mocy 75 kM tłoczy w ciągu godziny ok. 1250 litrów oleju. Dla porównania – w tym samym czasie serce przepompowuje zaledwie 417 litrów krwi.
Budowa układu smarowania silnika
Smarowanie silnika to proces przebiegający dzięki współpracy następujących części układu smarowania:
miska olejowa,
smok olejowy,
pompa oleju,
zawór zwrotny ciśnienia oleju,
czujnik ciśnienia oleju,
filtr oleju,
zawór chłodnicy oleju,
chłodnica oleju,
wałki rozrządu,
regulator ciśnienia,
magistrala olejowa znajdująca się w bloku silnika.
Obieg oleju rozpoczyna się w misce olejowej, z której czerpany jest olej silnikowy trafiający poprzez smok olejowy do pompy i dalej, aż do silnika.
Rodzaje układów smarowania silnika
W klasycznych czterosuwowych jednostkach napędowych z tłokiem o ruchu posuwisto-zwrotnym smarowanie silnika może być prowadzone przy pomocy dwóch typów układów:
poprzez system mokrej miski olejowej – standardowe rozwiązanie stosowane w samochodach produkowanych seryjnie,
poprzez system suchej miski olejowej – obecny w kilku modelach aut seryjnych i w większości samochodów przeznaczonych do jazdy wyczynowej.