Paski klinowe i paski wieloklinowe wykorzystywane są w samochodach do napędu osprzętu silnika. Jest to rozwiązane stosowane w motoryzacji od dość dawna, przy czym same paski przeszły ewolucję i przekształciły się z upływem czasu z pasków klinowych w paski wieloklinowe.
Paski klinowe dominują w starszych modelach samochodów. Ze względu na swoją budowę i szerokość mogą przenosić jedynie stosunkowo niewielkie obciążenia. Dodatkowym problemem w ich przypadku było ciągłe dodawanie przez konstruktorów aut kolejnych elementów osprzętu silnika, co wymuszało konieczność dokładania kolejnych pasków.
Rozwiązaniem problemu z paskami klinowymi okazały się być paski klinowe wielorowkowe, znane również pod skróconą nazwą „paskami wieloklinowe”. Paski wieloklinowe przypominają szereg połączonych ze sobą pojedynczych pasków klinowych. Są znacznie szersze, masywniejsze i bardziej wytrzymałe.
Jeden pasek wieloklonowy jest w stanie napędzić jednocześnie kilka urządzeń osprzętu silnika, takich jak alternator, pompa wspomagania, pompa cieczy chłodzącej czy kompresor klimatyzacji. Jedyny problem wynikający z przejścia na paski wieloklinowe wiąże się z większym stopniem skomplikowania konstrukcji urządzeń obsługujących pasek – stworzenie optymalnych warunków do pracy dla paska wieloklinowego wiązało się z koniecznością zastosowania szeregu napinaczy i rolek, które mogą stanowić dodatkowe źródło ewentualnej awarii.
Prawidłowo dobrany i zamontowany pasek klinowy powinien bezawaryjnie służyć przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Ponieważ jednak jest to element dość skomplikowanej i wrażliwej konstrukcji, należy stale monitorować jego stan i przy pierwszych oznakach usterki lub zużycia wymienić na nowy.