Gaźnikowy układ zasilania stanowi nieco przestarzałą, lecz nadal bardzo często spotykaną wersję układu paliwowego opartego na działaniu gaźnika. Warto przy tym zauważyć, iż w skład gaźnikowego układu zasilania wchodzą również takie elementy jak przewody wylotowe oraz tłumik wylotu spalin, które w istocie bardzo często stanowią jedną całość z przewodem dolotowym.
Budowa gaźnikowego układu zasilania
W gaźnikowym układzie zasilania sam gaźnik wraz z przewodem dolotowym odpowiadają za wytworzenie i doprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Częściami układu, których rolą jest doprowadzanie powietrza, są z kolei: filtr, przewód oraz tłumik szmerów ssania. Szczegóły budowy gaźnikowego układu zasilania, jak i dokładne rozmieszczenie wchodzących w ich skład elementów, zależą w głównej mierze od zastosowanego sposobu zasilania paliwem.
Wtryskiwacze samochodowe
Wtryskowy układ zasilania to nowoczesne rozwiązanie powstałe z myślą o silnikach z zapłonem samoczynnych, czyli tzw. silnikach wysokoprężnych. Podstawowe części układu wtryskowego zasilającego silnik wysokoprężny to: zbiornik główny wraz z (ewentualnym) zbiornikiem wyrównawczym oraz zbiornikiem pośrednim, filtr paliwa, przewody niskiego ciśnienia, pompa paliwa oraz pompa wtryskowa.
Jeśli chodzi o zasilanie paliwem stosowane przy wtryskiwaczach samochodowych, to z reguły wykorzystywane jest zasilanie przymusowe. Można jednak spotkać się również z zasilaniem opadowo-nadciśnieniowym.
W działaniu wtryskiwaczy samochodowych bardzo ważną rolę pełni również odpowiednie sterowanie dawkowaniem paliwa oraz działanie wszystkich urządzeń pomocniczych.