Samochodowy układ wtryskowy, nazywany fachowo wtryskowym układem zasilania silnika spalinowego, jest przede wszystkim odpowiedzialny za metodę dostarczenia mieszanki paliwowo-powietrznej do silnika spalinowego. Jak każdy system samochodowy, może on ulec niespodziewanej awarii zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Wówczas nieocenione wydają się zestawy naprawcze układu wtryskowego.
Układ wtryskowy to jeden z najważniejszych systemów silnika spalinowego. Doprowadza on paliwo do komór spalania cylindrów, zaczyna oraz kończy wtrysk mieszanki w odpowiednim momencie, a także umożliwia dozowanie ilości i jakości paliwa dostarczanego do jednostki napędowej oraz rozpyla paliwo tak, aby uzyskać kropelki o jak najmniejszej średnicy (zazwyczaj jest to około 10 mikrometrów).
Typowy system wtrysku paliwa dla silnika o zapłonie iskrowym składa się z układu zasilania paliwem, wtryskiwaczy, układu sterującego oraz czujników. Najczęstszą przyczyną awarii układu wtrysku paliwa są uszkodzenia pomp wtryskowych oraz samych wtryskiwaczy. Objawem awarii układu wtryskowego jest zazwyczaj drastyczny spadek mocy jednostki napędowej. Może pojawić się również zwiększone zużycie paliwa, szarpanie lub charakterystyczne stukanie silnika, problem z uruchomieniem lub zgaszeniem motoru czy też zalanie jednostki olejem. Im nowocześniejsza technologia została wykorzystana w silniku, tym droższa może okazać się jakakolwiek naprawa układu wtryskowego. Mowa tu o kwotach rzędu kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych.
W przypadku awarii elementów układu wtrysku paliwa możliwa jest regeneracja uszkodzonych części. Służą do tego specjalne zestawy naprawcze pomp wtryskowych oraz wtryskiwaczy dostępne obecnie na rynku motoryzacyjnym. Taki zestaw naprawczy wtryskiwaczy i pomp oferuje elementy niezbędne do przeprowadzenia pełnej regeneracji podzespołów układu wtryskowego. Najtrudniejsze w naprawie są elementy układu common-rail, ponieważ składają się one z kilkudziesięciu części oraz wymagają odpowiedniej precyzji działania.
Zestawy naprawcze układu wtryskowego to najszybsza, najprostsza oraz najtańsza metoda regeneracji kluczowych elementów całego systemu.