Wały napędowe stanowią istotną część układu przenoszenia napędu odpowiedzialnego za przenoszenie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na most napędowy. Są to elementy charakterystyczne dla klasycznych układów napędowych oraz napędów wieloosiowych.
Wał napędowy to z reguły po prostu aluminiowa rura łączona za pomocą przegubów ze skrzynią biegów oraz z mostem napędowym. Szczegółowa budowa wału napędowego zależy od jego zastosowania i może być albo prosta (jednoczęściowa), albo dzielona (np. wał trójprzegubowy wykorzystywany do przenoszenia momentu napędowego na odległość powyżej 1,7 m)
Przeguby samochodowe
Przeguby to kolejne części układu przenoszenia, które ściśle współpracują z wałami napędowymi. Podstawowy podział przegubów samochodowych pod kątem własności kinetycznych wyróżnia:
przeguby proste – w tym posiadające krzyżaki i widełki przeguby krzyżakowe oraz przeguby elastyczne z elementami łączącymi w postaci gumowej wkładki;
przeguby homokinetyczne – do przenoszenia napędu wykorzystujące kulki lub rolki łączące dwie kuliste czasze przegubu.
Półosie samochodowe
Półosie również wchodzą w skład układu przeniesienia napędu. Ich rolą jest przenoszenie momentu obrotowego z mechanizmu różnicowego do kół jezdnych. Podstawowy podział półosi samochodowych ze względu na konstrukcję mostu napędowego oraz zawieszenia wyróżnia:
półosie samochodowe sztywne – typowe dla sztywnych mostów napędowych;
półosie samochodowe przegubowe – w tym półosie jednostronnie przegubowe oraz półosie dwustronnie przegubowe.
Przeguby, półosie i wały napędowe wg producenta
Dobierz Przeguby, półosie i wały napędowe do swojego auta