Wały napędowe stanowią istotną część układu przenoszenia napędu odpowiedzialnego za przenoszenie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na most napędowy. Są to elementy charakterystyczne dla klasycznych układów napędowych oraz napędów wieloosiowych.
Wał napędowy to z reguły po prostu aluminiowa rura łączona za pomocą przegubów ze skrzynią biegów oraz z mostem napędowym. Szczegółowa budowa wału napędowego zależy od jego zastosowania i może być albo prosta (jednoczęściowa), albo dzielona (np. wał trójprzegubowy wykorzystywany do przenoszenia momentu napędowego na odległość powyżej 1,7 m)
Przeguby to kolejne części układu przenoszenia, które ściśle współpracują z wałami napędowymi. Podstawowy podział przegubów samochodowych pod kątem własności kinetycznych wyróżnia:
Półosie również wchodzą w skład układu przeniesienia napędu. Ich rolą jest przenoszenie momentu obrotowego z mechanizmu różnicowego do kół jezdnych. Podstawowy podział półosi samochodowych ze względu na konstrukcję mostu napędowego oraz zawieszenia wyróżnia: