Oleje i smary samochodowe to coś, na czym z całą pewnością nie warto oszczędzać. Należy jednak pamiętać, że cena nie jest jedynym wyznacznikiem i przy wyborze oleju do samochodu należy kierować się kilkoma innymi, znacznie istotniejszymi wskazówkami.
Źle dobrany lub słabej jakości olej samochodowy może stać się przyczyną wielu trudnych do usunięcia awarii. Należy przy tym pamiętać, że – wbrew dość powszechnemu przesądowi – najtrudniejsze dla silnika nie są wysoka temperatura i praca w długiej trasie, ale moment rozruchu i częste pokonywanie krótkich odcinków.
Specjaliści szacują, że aż 90% uszkodzeń silnika powstaje podczas jego uruchamiania, zwłaszcza przy niskiej temperaturze otoczenia. Podobne zagrożenie niesie ze sobą zawsze tych kilka pierwszych kilometrów, zanim silnik osiągnie tzw. temperaturę roboczą. Problem ten bierze sią stąd, że im zimniejszy jest silnik, tym mniejsza skuteczność mającego go chronić oleju. Niska skuteczność oleju oznacza z kolei m. in. rozciąganie się łańcucha rozrządu, wzrost zużycia turbosprężarki oraz awarie zaworów cyrkulacji spalin. Kłopotów tego rodzaju pozwala uniknąć jedynie naprawdę dobry olej samochodowy – olej niskiej jakości może za to zdecydowanie przyśpieszyć powstanie awarii.
Olej silnikowy jest oczywiście podstawowym środkiem smarnym mechanizmu samochodowego, jednak do pełnej dbałości o poszczególne podzespoły niezbędne są również specjalistyczne smary samochodowe.
Smary samochodowe różnią się od siebie klasą konsystencji, strukturą oraz zastosowaniem. I tak, do smarowania przekładni używa się smarów o strukturze płynnej lub prawie płynnej, łożyska toczne i ślizgowe chronione są przez smary miękkie, zaś do smarowania uszczelniającego wykorzystuje się smary o strukturze twardej lub nawet bardzo twardej.