Na trwałość i wydajność świateł samochodowych wpływa bardzo wiele czynników. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, iż oświetlenie samochodowe bazujące na standardowych i wciąż niezwykle popularnych żarówkach halogenowych jest bardzo wrażliwe na wszelkie skoki napięcia, zbyt duże napięcie stałe w instalacji czy również na drgania. Wprawdzie użycie bardziej nowoczesnych źródeł światła, takich jak lampy wyładowcze (ksenonowe) czy lampy LED, bardzo korzystnie wpływa na oświetlenie w samochodzie, jednak nawet wówczas nie jest ono bezawaryjne.
Niepisana zasada mówi, że im lepiej żarówki halogenowe świecą, tym częściej trzeba je wymieniać. Wprawdzie producenci tego typu żarówek podają na opakowaniu orientacyjną żywotność swoich produktów, jednak do informacji tych należy podchodzić z umiarkowanym optymizmem. Czas świecenia żarówek halogenowych opisywany jest za pomocą dwóch wartości: B3 – czas, po którym przepali się 3 proc. żarówek tego modelu, oraz Tc – czyli czas, po którym 63,2 proc. takich żarówek przestaje świecić. W przypadku standardowych żarówek H7 parametry te wynoszą odpowiednio 330 i 550 godzin. Nie należy jednak oczekiwać, że zostaną one w pełni zachowane. Dlaczego? Ponieważ na żywotność żarówek halogenowych ma wpływ zbyt wiele czynników. Przede wszystkim zależy ona od napięcia w naszej instalacji samochodowej, temperatury, jaką osiąga żarówka, ewentualnych skoków napięcia, a nawet od drgań rozchodzących się po całej konstrukcji pojazdu. W efekcie żywotność żarówek halogenowych może zmniejszyć się o ponad połowę w stosunku do zakładanego czasu.
Oświetlenie samochodowe oparte o technologię lamp wyładowczych, popularnie zwanych lampami ksenonowymi, powoli przestaje być równie modne, jak miało to miejsce jeszcze niedawno. Nadal jednak dobrej jakości lampy ksenonowe należy uznać za bardzo dobre źródła światła układu oświetlenia w samochodzie. Przede wszystkim są to lampy bardzo efektywne i znacznie trwalsze niż standardowe żarówki halogenowe. Czas ich świecenia zwykle przekracza 2500 godzin, czyli jest aż kilkukrotnie dłuższy niż halogenów. Należy jednak uważać, aby nieopatrznie nie kupić tanich azjatyckich podróbek, które wprawdzie opisywane są jako „ksenony”, jednak w rzeczywistości są zwykłymi bublami o niskiej efektywności i bardzo krótkiej żywotności.
Popularne LED-y to obecnie najnowocześniejsze i najtrwalsze źródła światła w światłach samochodowych. Należy jednak pamiętać, iż również one nie są wieczne. Ich trwałość zależy przede wszystkim od jakości gwarantowanej renomą producenta oraz od temperatury, do jakiej się rozgrzewają.