Choć kierunkowskazy przednie wydają się być mało istotnymi elementami wyposażenia samochodu, w rzeczywistości od ich właściwego działania zależy bezpieczeństwo kierującego pojazdem, jego pasażerów oraz wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Niemal wyłączną rolą kierunkowskazów jest informowanie użytkowników drogi o zamiarze wykonania przez kierowcę manewru wiążącego się ze zmianą kierunku jazdy. Ich ewentualna awaria, choć z reguły łatwa do zauważenia, może mieć w takiej sytuacji bardzo przykre konsekwencje.
Jeśli zauważymy, że kierunkowskazy przestały działać prawidłowo lub w ogóle nie reagują na ruchy przełącznika, należy niezwłocznie poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy awaria nie jest konsekwencją przepalenia się współpracującego z kierunkowskazami bezpiecznika. Powody przepalenia się bezpiecznika mogą być różne, zwykle jednak problem ten powstaje w wyniku zwarcia wewnętrznego w jednej z żarówek kierunkowskazów. Inne przyczyny to np. zwarcie w oprawie kierunkowskazu, zwarcie w wyłączniku pod kierownicą (zdarza się to jednak niezwykle rzadko) oraz zwykłe przetarcie się izolacji przewodów elektrycznych.
Jeśli kontrolka kierunkowskazów nie świeci się mimo ich włączenia lub też zapala się i gaśnie z wyraźnie większą niż normalna częstotliwością, najprawdopodobniejszą przyczyną awarii jest przepalenie się jednej z żarówek kierunkowskazów. Brak jakiejkolwiek reakcji kontrolki może z kolei oznaczać, że albo przepaliła się lampka ją podświetlająca, albo też spalił się bezpiecznik kierunkowskazów. W tym przypadku, aby dokładnie określić przyczynę awarii, wystarczy wysiąść z samochodu i sprawdzić, czy włączone kierunkowskazy działają, czy też nie.