Standardowe wydechy w nowoczesnych samochodach nie są może wyjątkowo skomplikowanymi konstrukcjami, jednak w porównaniu z początkami motoryzacji ich budowa jest o wiele bardziej złożona. O ile same rury czy tłumiki – nieobecne w pierwszych automobilach – to części niezbyt wymagające w obsłudze czy w konserwacji, to już znacznie większej wiedzy i umiejętności wymagają takie części układu wydechowego jak sonda lambda, katalizator spalin czy filtr cząstek stałych.
Wszystkie wydechy samochodowe spełniają jedną zasadniczą funkcję – odprowadzają gazy spalinowe z komór cylindrów silnika. Proces powstawania tychże gazów rozpoczyna się właśnie w jednostce napędowej, z której spaliny transportowane są układem wydechowym poprzez kolektor, katalizator (lub katalizatory), tłumiki i ostatecznie rurą wydechową zostają wyprowadzone na zewnątrz auta.
Układ wydechowy ze względu na swoją funkcję o umiejscowienie narażony jest na liczne awarie i uszkodzenia. Dlatego też podczas przeglądu wydechu szczególną uwagę należy zwrócić na: