Ładowanie samochodu elektrycznego może z początku wydawać się nieco skomplikowane, lecz w rzeczywistości z czasem staje się bardzo proste. Sieć publicznych ładowarek w Polsce, choć powoli, to jednak się rozrasta, a wtyczki do ładowania samochodów elektrycznych są stopniowo standaryzowane. Ponieważ samochód elektryczny możemy obecnie naładować zarówno prądem stałym (DC), jak i prądem zmiennym (AC), potrzebne będą różne wtyczki, które pozwalają nam napełnić baterię samochodu w każdej z tych technologii.
Wyróżnić można 4 rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych, z czego dwa typy są obecnie najpowszechniejsze w użyciu i pozwalają ładować auto prądem zmiennym AC lub stałym DC. W przypadku prądu zmiennego (AC), ładowanie samochodu może jednak potrwać wiele godzin. Z tego względu o wiele wygodniejszym i szybszym rozwiązaniem jest wykorzystanie prądem stałym (DC). Jest jednak i druga strona medalu. Wielu ekspertów zwraca uwagę na to, że częste ładowanie baterii samochodowych za pomocą szybkich ładowarek prądu stałego DC znacząco skraca ich żywotność.
Type 1
Wtyczka do ładowania samochodów elektrycznych Type 1 jest standardowym złączem, zwłaszcza w krajach Ameryki Północnej. Pozwala ona na ładowanie elektryka z maksymalną mocą do 19,2kW. Co istotne, za pomocą takiej wtyczki możliwe jest dostarczenie również prądu przemiennego (AC), jedno- lub dwufazowego. W wersji zmodyfikowanej, po podniesieniu napięcia, Type 1 może dostarczyć maksymalnie 36kW (Level 1) lub 90 kW (Level 2) mocy.
Wtyczka typu 1 zapewnia ładowanie samochodu prądem o natężeniu 200 A i z wartością napięcia 200–600 V (prąd stały). Maksymalna obsługiwana moc przez tego typu wtyk to 125 kW.
Type 2
Wtyczka typu 2, nazywana również "Mennekes", powstała w Niemczech. Uznaje się ją za standardową wtyczkę dla krajów europejskich (wybrana przez Komisję Europejską). Większość producentów samochodowych operujących na rynku europejskim wyposaża swoje auta w ten właśnie standard ładowania.
Wtyk do ładowania aut elektrycznych typu 2 charakteryzuje się wartością natężenia 63A, a napięcia w przedziale 250–400V. Moc wynosi do 22kW, a w przypadku szybkiego ładowania (złącze CCS Combo 2) wartość ta wzrasta do 350kW. Wtyczka CCS Combo 2 stanowi rozszerzenie wtyczki Type 2 o dwa dodatkowe piny. Takie rozwiązanie stosuje się do ultraszybkich ładowarek.
Type 3
Wtyczka do ładowania samochodów elektrycznych Type 3 jest dość niszowym rozwiązaniem. W swoim czasie miała ona stanowić europejski standard, jednak przegrała rywalizację z wtyczką Type 2 (lepsze zabezpieczenia). Wtyk typu 3 stosuje się jednak w niektórych mini pojazdach.
Type 4
Gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego CHAdoMO, nazywane powszechnie Type 4, to produkt azjatycki, ładujący auto prądem stałym. Nazwa tego rozwiązania pochodzi od "O CHA DEMO ikaga desuka”, co po japońsku oznacza "Napijmy się herbaty, gdy się ładuje".
Stosunkowo duża popularność złącza Type 4 w Europie jest spowodowana obecnością dość często kupowanego przez Europejczyków Nissana LEAF. W przypadku tego wtyku wartość natężenia wynosi 120 A, napięcie to 500 V, a moc do 60 kW. Ten typ złącza jest stosowany również w wielu innych pojazdach.
Popularni producenci wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych
Sklep UCANDO oferuje różne rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych od najlepszych światowych producentów. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe, a ich skuteczność i niezawodność działania zostały potwierdzone przez odpowiednie certyfikaty jakości.
Powiązane kategorie produktowe
Zapraszamy do UCANDO po wtyczki do ładowania samochodów elektrycznych w najniższej rynkowej cenie. Zapewniamy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.