We współczesnych pojazdach osobowych z napędem na cztery koła stosuje się zazwyczaj międzyosiowy mechanizm różnicowy. Jego zadaniem jest m.in. kompensacja naprężenia pomiędzy osiami. Niekiedy konieczne jest całkowite zablokowanie tego mechanizmu, do czego wykorzystuje się obecnie różnego rozwiązania. Jednym z nich jest sprzęgło Haldex.
Sprzęgło tarczkowe Haldex to rodzaj samoblokującego się sprzęgła stworzonego przez szwedzką markę, działająca pod tą samą nazwą. Stosuje się je jako centralny mechanizm różnicowy w celu jak najlepszego rozdzielenia momentu obrotowego na przednią oraz tylną oś napędzaną. Sprzęgło Haldex jest przede wszystkim domenom samochodów koncernu Volkswagen, który całkowicie wycofał się ze stosowania sprzęgła wiskotycznego w swoich pojazdach. Haldex to również podstawowy element układu przeniesienia napędu w samochodach grupy Volvo Cars. Można jest spotkać również w takich modelach, jak np. Audi A3, Bugatti Veyron, Lamborghini Aventador czy Saab 9-3.
Haldex jest w zasadzie modyfikacją sprzęgła wiskotycznego. Główna modyfikacja dotyczy płytek przenoszący napęd. W sprzęgle wiskotycznym płytki łączyły się ze sobą samoczynnie jedynie w wyniku różnicy prędkości obrotowych kół przedniej i tylnej osi. W Haldexach płytki te łączą się w sposób kontrolowany, dzięki układowi elektroniczno-hydraulicznemu opartemu na zaworze oraz dwóch popach tłokowo-pierścieniowych. Płytki mogą być łączone całkowicie lub tylko częściowo, co pozwala na płynne regulowanie przekazywanym momentem obrotowym.
Sprzęgło Haldex, mówiąc najprościej, łączy dwa wały prowadzące do obu osi pojazdu. Jest ono zbudowane z trzech głównych elementów – mokrego sprzęgła ciernego wielopłytkowego (sterowane siłownikiem hydraulicznym), pompy hydraulicznej znajdującej się na jednym wale (napędzana krzywką umieszczoną na drugim wale) oraz układu hydraulicznego, który łączy pompę z siłownikiem (z elektrycznie sterowanym zaworem regulacyjnym).
Zdarzają się sytuacje, że problemy z tym podzespołem mogą się pojawić już po stosunkowo niedużym przebiegu w granicach 50 tys. km. Zazwyczaj objawia się to hałasem dobiegającym z układu napędowego, szarpaniem czy też zrywaniem przyczepności pojazdu podczas pokonywania ostrych zakrętów lub zawracania. Przyczyna leży najczęściej w zanieczyszczeniu lub przegrzewaniu się sprzęgła. Może dochodzić również do utraty ciśnienia, a w konsekwencji do uślizgiwania się sprzęgła oraz nadmiernego wzrostu temperatury. Sprzęgło tarczkowe Haldex jest bardzo czułe na wymianę oleju oraz jego jakość. W jego przypadku zalecany jest częstszy serwis olejowy, co 30 tys. przejechanych kilometrów.
Sklep UCANDO to bogaty wybór elementów układu napędowego oraz przeniesienia napędu w samochodzie. W ofercie znajdują się oryginalne sprzęgła Haldex oraz wysokiej klasy części zamienne do tego podzespołu. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe, a cena za nie jest konkurencyjna.
Zapraszamy do UCANDO po sprzęgło Haldex z gwarancją najwyższej jakości oraz najniższej rynkowej ceny. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, bogaty asortyment produktowy oraz natychmiastową realizację zamówienia.