Przeguby napędowe we współczesnych samochodach są niezbędnymi elementami każdej konstrukcji. Są one bezpośrednio odpowiedzialne za skuteczne przeniesienie napędu z mechanizmu różnicowego na koła jezdne. Większość produkowanych obecnie samochodów osobowych oraz lekkich aut dostawczych posiada napęd na przednie koła, przez co konieczne jest stosowanie odpowiednich przegubów napędowych, zapewniających duży skręt kół oraz właściwe przeniesienie napędu pod dużym kątem. Każdy przegub w samochodzie musi pracować ze specjalnym smarowaniem oraz posiadać odpowiednie osłony przegubów, które zabezpieczą element przed zanieczyszczeniem.
Produkowane są dwa rodzaje przegubów napędowych – równobieżne i nierównobieżne. Zazwyczaj wykorzystuje się przeguby równobieżne, nazywane również homokinetycznymi. Tego rodzaju elementy nie prowadzą do zmiany prędkości obrotowej występującej pomiędzy dwoma wałami. Obecnie wykorzystuje się przeguby kulkowe. Występują również przeguby elastyczne, które jednak są mało wytrzymałe. W przypadku przegubów nierównobieżnych, nazywanych również prostymi, mogą one załamać wał napędowy i są w stanie przenosić moment obrotowy pod danym kątem.
Najpowszechniej obecnie stosowanym rodzajem przegubu prostego jest tzw. przegub krzyżakowy, który wykorzystuje się zazwyczaj w wałach przekazujących moment obrotowy na tylną lub przednią oś z przekładni, a także w półosiach sztywnych mostów.
Gumowe osłony przegubów mają swój okres przydatności. Po kilku latach intensywnego użytkowania samochodu te elastyczne osłony przegubów tracą swoje właściwości i zazwyczaj ulegają zniszczeniu. Bez takiej osłony do przegubów dostaje się piasek oraz woda, które prowadzą do bardzo szybkiego uszkodzenia całego przegubu. Objawy uszkodzenia osłony przegubów są słyszalne poprzez metaliczny stukot oraz tzw. turkotanie, szczególnie podczas skręcania oraz podróżowania autem z dużym obciążeniem. Zestaw osłon przegubów nie jest zbyt kosztownym wydatkiem i mieści się w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Oprócz gumowych osłon dostępna jest również plastikowa osłona przegubów, jednak nie jest ona jeszcze tak popularna jak tradycyjne osłony wykonane z gumy. To właśnie one, pomimo tego, że są najtańsze, sprawdza się najlepiej jako zabezpieczenie przegubu przed brudem oraz czynnikami atmosferycznymi. Warto jednak sprawdzać systematycznie stan techniczny gumowych osłon przegubów, co pozwoli zapobiec wielu nieprzyjemnym konsekwencjom oraz kosztownym naprawom.