Różnica pomiędzy autami terenowymi, a większością samochodów napędzanych na jedną oś jest taka, że w terenówkach obie osie służą do napędzania pojazdu. Pozwala to takim autom pokonywać trudne odcinki drogi bez większego wysiłku. Napęd na obie osie w samochodzie terenowym można uzyskać stosując reduktor, nazywany też skrzynią rozdzielczą, choć nie jest to dokładnie to samo.
Skrzynia rozdzielcza, jak sama nazwa wskazuje, rozdziela napęd na cztery koła, natomiast reduktor redukuje przełożenia układu napędowego samochodu. Skrzynia rozdzielcza to niewielka przystawka do skrzyni biegów, której głównym zadaniem jest przenoszenie napędu na drugą oś (zazwyczaj przednią). Skrzynia rozdzielcza pośredniczy również w przenoszeniu momentu obrotowego na tylną oś. We wnętrzu skrzyni znajduje się przekładnia (zazwyczaj łańcuchowa lub zębata), która wyprowadza z jej wnętrza drugi wał napędowy w kierunku przedniej osi. Jeżeli skrzynia rozdzielcza nie posiada żadnych innych mechanizmów poza przekładnią, wówczas mamy do czynienia z układem z dołączanym napędem (ręcznym lub automatycznym).
Jeżeli jednak w skrzyni rozdzielczej umieszczony zostaje mechanizm różnicowy (różnicujący prędkość obrotową tylnego i przedniego wału napędowego), wówczas możemy mówić o stałym napędzie na cztery koła. Z kolei, gdy w skrzyni rozdzielczej znajduje się dodatkowe przełożenie, to w takiej sytuacji mamy do czynienia z reduktorem.
Reduktor to tak naprawdę rodzaj skrzyni rozdzielczej, dlatego też „skrzynia rozdzielczo-redukcyjna” to określenie najbardziej trafne dla reduktora. Zadaniem takiej przekładni jest nie tylko rozdzielanie napędu na obie osie, ale również redukowanie wszystkich przełożeń w układzie napędowym.
Reduktor wykorzystywany jest do skrócenia przełożeń, aby zwiększyć siłę napędową kierowaną na koła, przy jednoczesnej redukcji prędkości. Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna pozwala więc uzyskać większą siłę uciągu samochodu, zapewniając w ten sposób lepsze właściwości terenowe auta. Najczęściej terenowe reduktory mają przełożenie zbliżone do 2: 1 (każdy bieg w skrzyni biegów jest skrócony dwukrotnie). Dostępne są również reduktory o wysokich przełożeniach, np. 1,5:1 a także o przełożeniach niskich, np. 4:1. W pojazdach użytkowych i niektórych quadach stosuje się reduktory trzybiegowe, co pozwala na dwustopniowe zredukowanie przełożeń.
Stosowanie reduktora ma uzasadnienie zwłaszcza podczas pokonywania stromych podjazdów i zjazdów, a także w czasie jazdy po kopnym piachu. Reduktora należy używać wszędzie tam, gdzie teren wymaga niedużych prędkości jazdy.
W UCANDO znajdziesz bardzo dobrej jakości skrzynie rozdzielcze najlepszych producentów systemów przeniesienia napędu na świecie. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy najlepszą relację ceny do jakości oferowanych produktów.
Zapraszamy do UCANDO po wysokiej klasy reduktor. Nasz sklep to gwarancja fachowej pomocy technicznej, szybkiej i profesjonalnej obsługi, najniższych cen na rynku oraz szybkiej realizacji zamówienia.