Przeguby napędowe stanowią integralną część układu napędowego. Ściśle współpracują z półosiami i razem z nimi umożliwiają przenoszenie momentu obrotowego na koła samochodu. W sposób elastyczny łączą części wału oraz półosi w miejscu, w którym siła napędowa przenoszona jest pod kątem. Przeguby napędowe półosi stosuje się po jednym lub po dwa na daną półoś, przy czym przeguby napędowe stosuje się pojedynczo jedynie w samochodach ze sztywnym mostem przedniego zawieszenia z kołami kierowanymi.
Przeguby napędowe występują we wszystkich samochodach z niezależnym zawieszeniem, jednak największe obciążenia przegubów mają miejsce w przypadku aut z napędem przednim. Wprawdzie obecnie produkowane przeguby napędowe projektuje się i wykonuje w sposób gwarantujący znoszenie naprawdę dużych obciążeń powstających w wyniku wychylenia podczas skrętu, jednak na skutek intensywnej eksploatacji części te mogą ulegać pewnym awariom.
Najpowszechniejszym efektem nadmiernego zużycia przegubów napędowych jest pojawienie się metalicznych stuków i drgań przebiegających przez cały samochód. W przypadku wystąpienia tych objawów, należy poważnie zastanowić się nad wymianą przegubów. Warto również regularnie kontrolować stan gumowych osłon przegubów, ponieważ chronią one ich mechaniczne elementy przed wszelkimi zabrudzeniami.
Niektórzy producenci samochodów (zwłaszcza z Francji) zwyczajnie nie przewidzieli w konstrukcji półosi możliwości wymiany samego tylko przegubu. Najlepszym tego przykładem są auta z przegubami trójramiennymi. Z kolei w nowych samochodach o dużym przebiegu, w których pojawiają się wibracje podczas jazdy przy określonej prędkości, specjaliści zalecają wymianę zużytego przegubu razem z całą półosią napędową. Wprawdzie koszt takiej wymiany będzie wyższy, jednak daje to znacznie większe szanse na całkowite usunięcie awarii.