Pomimo swojej prostoty wentylator chłodnicy wody to paradoksalnie jedno z najbardziej skomplikowanych urządzeń układu chłodzenia w samochodzie. To od niego w dużej mierze zależy prawidłowe chłodzenie jednostki napędowej i chronienie jej przed nadmiernym przegrzaniem. Jakiekolwiek anomalie w pracy wentylatora powinny wzbudzić w nas uzasadnione obawy o bezpieczeństwo silnika.
Układ chłodzenia odpowiada za ochronę jednostki napędowej przed przegrzaniem, odbierając z niej nadmiar ilości ciepła i odprowadzając je za pomocą chłodnicy. Jego zadaniem jest również zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy, przez co zużywa on mniej paliwa, zapewnia odpowiednie osiągi oraz emituje niewielkie ilości zanieczyszczeń na zewnątrz.
Wentylator chłodnicy wody pomaga w wymianie ciepła, zwiększając prędkość przepływu powietrza przez układ chłodzący. Jest on zamontowany najczęściej osiowo względem pojazdu, dzięki czemu powietrze przepływa zgodnie z osią wzdłużną ruchu auta. Wentylator chłodnicy silnika samochodowego może być pchający lub ciągnący, co ma wpływ na sposób ich montażu. Wentylator pchający znajduje się przed chłodnicą i pcha powietrze przez chłodnicę w kierunku jednostki napędowej. Wentylator ciągnący natomiast znajduje się za chłodnicą i ciągnie on powietrze sprzed chłodnicy w kierunku silnika.
Wentylator chłodnicy wody to zazwyczaj jedynie jeden z elementów składowych tzw. zespołu wentylatora. Składa się on z napędu oraz specjalnej osłony, która pozwala odpowiednio ukierunkować przepływ powietrza, a także zapobiega jego rozproszeniu przez wentylator. Cały zespół wentylatora montowany jest do chłodnicy lub do nadwozia w jej bliskiej okolicy. Chłodnica wody z wentylatorem może mieć napęd mechaniczny lub elektryczny. Pierwsze rozwiązanie polega na zamontowaniu wentylatora (najczęściej ciągnący) na jednym z kół pasowych, napędzanych paskiem osprzętu. W drugim przypadku napęd elektryczny jest niezależny od pracy jednostki napędowej, a wirnik wentylatora jest wprawiany w ruch za pomocą silnika elektrycznego. Napęd elektryczny wentylatora jest obecnie najczęściej wykorzystywany w samochodowym układzie chłodzenia silnika.
Zazwyczaj niesprawność wentylatora objawia się wzrostem temperatury cieczy chłodzącej, zwłaszcza gdy prędkość jazdy samochodem jest niska lub pojazd stoi w miejscu. Niekiedy można się spotkać z sytuacją, że wentylator chłodnicy wody napędzany elektrycznie rozpoczyna swoją pracę dopiero po wrzuceniu drugiego lub trzeciego biegu i załącza się dopiero wówczas, gdy temperatura wody jest już na zbyt wysokim poziomie. Dość rzadko występującą usterką jest uszkodzenie mechaniczne łopatek wentylatora lub też zużycie się jego łożysk osi. W napędach mechanicznym również dochodzi do awarii wentylatora, jednak najczęściej psującym się w tym przypadku elementem jest sprzęgło.
Zapewniamy tanie wentylatory chłodnicy samochodowej do wszystkich współczesnych modeli aut osobowych, dostawczych i terenowych. Wszystkie części pochodzą od czołowych producentów układów chłodzenia silnika samochodowego, są fabrycznie nowe i objęte gwarancją jakości i bezpieczeństwa użytkowania.
W UCANDO otrzymujesz wentylator chłodnicy wody w doskonałej relacji ceny do jakości. Oferujemy wyłącznie sprawdzone części samochodowe dostarczane przez zaufanych producentów motoryzacyjnych.