Gaźnik jest, a w zasadzie był elementem odpowiedzialnym za zasilanie cylindrów jednostki napędowej mieszanką paliwowo-powietrzną. Z czasem Stosowane poszczególne elementy gaźnika stosowane w samochodach przestały nadążać za motoryzacyjnym postępem technologicznym, ustępując miejsca bardziej zaawansowanemu i wydajniejszemu wtryskowi paliwa.
Pierwsze gaźniki konstruowane pod koniec XIX wieku były bardzo prymitywne, a ich działanie opierało się na parowaniu paliwa do powietrza, które przepływało nad ciekłym paliwem do komory spalania. Pewne udoskonalenia do tego systemu wprowadził Karl Benz, co pozwalało na pewną kontrolę obrotów. Dopiero w 1887 roku brytyjski wynalazca Edward Butler zbudował gaźnik, w którym paliwo było rozpylane.
Jednak, tak naprawdę, gaźnik z prawdziwego zdarzenia wynalazł w 1876 roku Gottlieb Daimler. Gaźniki stały się najpowszechniejszym sposobem zasilania silników benzynowych aż do lat 80. XX wieku. W latach 90. części gaźników nie występowały już praktycznie we współczesnej motoryzacji. Ich miejsce zajęły układy wtryskowe, które poprzez sterowanie komputerowe zapewniały odpowiednie dawkowanie paliwa zależne od aktualnych parametrów pracy silnika. Pozwalało to uzyskać lepszą wydajność i zarazem oszczędność paliwa w samochodzie.
Oczywiście, gaźniki wykorzystywane są do dzisiaj jako zasilanie niewielkich silników montowanych m.in. w motorowerach, skuterach, kosiarkach, spalinowych modelach zdalnie sterowanych, zaburtowych silnikach do łodzi czy pontonach. Samochody z jednostkami napędowymi posiadającymi gaźniki wykorzystywane są nadal w niektórych sportach motorowych (np. amerykańskie NASCAR).
Gaźniki samochodowe zbudowane są, tak naprawdę, z dwóch podstawowych części. Pierwsza z nich to komora pływakowa, w której znajduje się pływak unoszący się na paliwie. Te części do gaźników wyposażone są w zawór iglicowy, którego zadaniem jest zamykanie i otwieranie dopływu paliwa w taki sposób, aby nie dopuścić do przelania. Drugim kluczowym elementem każdego gaźnika jest gardziel wraz z przepustnicą. Podczas dodawania gazu otwierana jest przepustnica, dzięki czemu do jednostki napędowej transportowana jest większa ilość powietrza, a z dyszy zasysana jest większa dawka benzyny. W gardzieli mieszane jest paliwo z powietrzem, a następnie tak powstała mieszanka jest transportowana do kolektora ssącego.
Inne elementy gaźnika odpowiedzialne są za zasilanie silnika. Przeważnie gaźniki posiadają większą ilość przelotów (np. dwuprzelotowy lub czteroprzelotowy). Każdy przelot jest wyposażony we własną przepustnicę, która może otwierać się w innym zakresie. W silnikach stricte sportowych posiadających gaźnik każdy przelot odpowiada za zasilanie jednego cylindra.
Interesuje Cię zestaw naprawczy gaźnika? Oferta UCANDO to najlepszej jakości części do gaźników, które sprowadzamy od czołowych producentów osprzętu silnikowego na świecie. Zapewniamy najlepszą relację ceny do jakości oferowanych produktów.
Zapraszamy do UCANDO po części naprawcze do gaźników w bardzo przystępnej cenie!