Samochodowe układy sterowania jednostkami napędowymi dają możliwość wydajnego ustalania cyklu wtrysku paliwa oraz pozwala na jego dokładną regulację. Dzięki temu można uzyskać o wiele lepszą sprawność szczególnie silników wysokoprężnych. Sterownik układu wtryskowego dysponuje obecnie bardzo dużą mocą obliczeniową, co pomaga spełnić wciąż rosnące wymagania kierowców użytkujących silniki Diesla.
Pierwszy układ zapłonowy powstał już w 1897 roku. Z kolei pierwszy system wtrysku paliwa był montowany w seryjnych samochodach dopiero od roku 1952. Lata 60. XX wieku to dynamiczny rozwój elektronicznych systemów zapłonowych, a także pojawienie się pierwszych wtrysków benzyny oraz czujników układu wtryskowego. W 1979 roku na rynek trafia system Motronic, łączący w sobie sterowanie zapłonem oraz wtrysk paliwa w jednej centralnej jednostce posiadającej czujnik wtrysku paliwa.
Wraz z upływem czasu silniki wysokoprężne stawały się coraz mocniejsze, jednocześnie zapewniając coraz mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Obecnie jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa są nadal bardzo popularne, ponieważ zapewniają wyższe ciśnienie wtrysku w porównaniu do silników z wtryskiem pośrednim. Różnica w zużyciu paliwa wynosi od 10 do 20 proc. na korzyść wtrysku bezpośredniego.
W silnikach wysokoprężnych wykorzystuje się m.in. pompę sekcyjną, pompę rozdzielaczową, wtrysk pośredni lub bezpośredni, pompowtryskiwacze czy wtryskiwacze Common Rail. W przypadku jednostek o zapłonie iskrowym może to być układ SPI (jeden wtrysk umiejscowiony w kolektorze dostarcza paliwo do wszystkich cylindrów i sterowany jest elektronicznie), układ MPI (wielopunktowy wtrysk paliwa) oraz DI (wtrysk zlokalizowany w cylindrze).
Za pracę wtryskiwaczy Common Rail odpowiada sterownik silnika. Czujniki Common Rail na podstawie odpowiednich informacji (m.in. obciążenia jednostki napędowej, temperatury cieczy chłodzącej, mocy zadanej itp.) decydują o charakterze dawki paliwa przekazywanej do silnika. Jego regulowane parametry to np. wielkość dawki, a także czas i moment wtrysku paliwa.
Czujnik ciśnienia wtrysku paliwa działa na podstawie tzw. mapy wtrysku, w której znajdują się wszystkie niezbędne informacje dotyczące prawidłowych parametrów wtryskiwaczy. Dzięki nim możliwa jest miarowa i efektywna praca jednostki napędowej. Aby jednak było to możliwe, konieczne jest kodowanie wtryskiwaczy, którego celem jest wyrównanie dawki paliwa. Wykonuje się to stosując urządzenie diagnostyczne podłączone do sterownika silnika.
Regulator ciśnienia paliwa wytwarza impulsy elektryczne, po wcześniejszym obliczeniu odpowiednich parametrów dawki benzyny. Impulsy te trafiają do cewek wtryskiwaczy i powodują otwarcie końcówek rozpylaczy. Wówczas dochodzi do wtryśnięcia paliwa wprost do komory spalania. O charakterze dawki decyduje czujnik ciśnienia wtrysku paliwa silnika, jednak odpowiednia jakość rozpylanej benzyny zależy w dużym stopniu od kształtu gniazda oraz otworu wtryskiwacza.
Popularni producenci czujników wtrysku paliwa
Zadaniem wtryskiwaczy jest precyzyjne rozpylenie odpowiedniej ilości paliwa w komorze spalania. Dawka ta jest obliczona przez sterownik układu wtryskowego silnika i powinna być odpowiednio przygotowana do konkretnego stanu roboczego danej jednostki napędowej. Pracę wtryskiwacza rozpoczyna impuls elektryczny przekazywany przez sterownik. Napięcie docierające na cewę powoduje uniesienie iglicy, natomiast po zaniku napięcia iglica zamyka otwór i jest dodatkowo dociskana przez sprężynę w gnieździe.
Inne części zamienne układów wtryskowych i gaźnikowych
Sklep UCANDO oferuje czujnik spalania stukowego w najniższej cenie rynkowej. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.