We współczesnych jednostkach wysokoprężnych stosowany jest zazwyczaj hydrauliczny system wtrysku paliwa, który zastąpił w tym względzie układ pneumatyczny. W konstrukcji hydraulicznego systemu wtrysku paliwa stosuje się najczęściej dwa typy pomp wtryskowych, a mianowicie pompę rzędową oraz pompę rodzielaczową, nazywaną również rotacyjną. Urządzenia te charakteryzują się nowoczesną technologią, niewielką wielkością oraz wagą, a także niskimi kosztami produkcji.
Rzędowa pompa wtryskowa, jak sama nazwa wskazuje, cechuje się rzędowym, szeregowym rozmieszczeniem względem siebie sekcji tłoczących. Owe sekcje mają jednostki tłoczące, zbudowane z cylinderka i tłoczka dla każdego cylindra. Pompy rzędowe mogą być standardowe lub suwakowe. Pompy standardowe to urządzenia, w których tłoczenie paliwa rozpoczyna się w momencie zasłonięcia otworu zasilającego przez górną krawędź tłoczka. W pompie suwakowej tzw. suwak, pracujący na tłoczku pompy, umożliwia ustawianie i zmienianie początku tłoczenia lub początku wtrysku.
Pompy rozdzielaczowe, nazywane również rotacyjnymi pompami wtryskowymi, mają za zadanie dostarczać paliwo do układu zasilania jednostki napędowej, a także zagwarantować mu właściwe ciśnienie oraz odpowiedni wydatek. Wtryskowe pompy rozdzielaczowe wykorzystuje się przede wszystkim w niskociśnieniowych układach wtryskowych. Pompa rozdzielaczowa jest zbudowana z pompy wirnikowej, cylindra oraz tłoczków. Jej sposób działania opiera się na wirującej tarczy zbierakowej, która jest bezpośrednio napędzana przez wałek silniczka elektrycznego z wirnikiem. W pompie rotacyjnej paliwo ulega najpierw sprzężeniu, a następnie jest ono transportowane z pompy pod odpowiednim ciśnieniem, które reguluje zawór przelewowy. Pompy wtryskowe rozdzielaczowe posiadają specjalne urządzenia rozruchowe, które umożliwiają zmianę kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa, ale również wymagają ingerencji kierowcy. Dla przykładu, przed uruchomieniem jednostki wysokoprężnej w trudnych warunkach atmosferycznych (np. w niskich temperaturach) kierowca powinien w pierwszej kolejności włączyć świece żarowe, następnie uruchomić układ rozruchowy, zwiększając kąt wyprzedzenia wtrysku paliwa, i wcisnąć pedał gazu.
Pompy wysokiego ciśnienia (Common Rail) mają za zadanie generować odpowiednio wysokie ciśnienie paliwa w każdych warunkach pracy jednostki napędowej. Pompy tego typu dostarczają wysokie ciśnienie w trybie ciągłym, bez względu na pracę wtryskiwaczy oraz panującego ciśnienia w zasobniku. Powoduje to, że paliwo nie ulega sprężaniu podczas każdego pojedynczego wtrysku. W samochodach najczęściej stosowanymi pompami wysokiego ciśnienia są tłoczkowe pompy promieniowe, posiadające trzy sekcje tłoczenia. Pompy wysokiego ciśnienia w jednostkach wysokoprężnych znajdują się zazwyczaj w tym samym miejscu co rozdzielaczowe pompy wtryskowe.