Obecnie gaźnik samochodowy to już relikt przeszłości, a jego konstrukcja i zasada działania nie sprostały motoryzacyjnemu postępowi technologicznemu. Dziś gaźniki można spotkać jedynie w motocyklach i skuterach. Do końca lat 90. XX wieku stosowano je jeszcze w silnikach samochodów osobowych.
W samochodowych układach wtryskowych paliwo do wtryskiwaczy dostarczane jest pod wysokim ciśnieniem. O tym, ile paliwa trafi do wtryskiwaczy decyduje układ sterujący (najczęściej komputer pokładowy). W przypadku gaźnika powietrze samo wysysa sobie odpowiednią ilość benzyny. Oto podstawowa różnica pomiędzy gaźnikiem, a nowoczesnymi rozwiązaniami wtryskowymi.
Gaźnik samochodowy, nazywany również karburatorem, to mechanizm odpowiedzialny za zasilanie cylindrów jednostki napędowej odpowiednią ilością mieszanki paliwowo-powietrznej. Podstawa gaźnika znajduje się przy kolektorze ssącym. Najczęściej bezpośrednio nad nim zamontowany jest filtr powietrza, który odpowiada za oczyszczanie powietrza trafiającego do cylindrów silnika. W gaźniku paliwo dostarczane jest za sprawą ciśnienia wytworzonego w gardzieli, a wtrysk paliwa następuje do układu dolotowego dzięki wtryskiwaczom, które otwierają się na parę milisekund.
Gaźnik zbudowany jest w zasadzie z dwóch części. Pierwsza z nich to komora pływakowa, w której znajduje się pływak unoszący się na paliwie, wyposażony w zawór iglicowy. Takie rozwiązanie umożliwia zamykanie i otwieranie dopływu benzyny i nie dopuszcza do jej przelania. Druga część gaźnika to gardziel wraz z przepustnicą. Podczas dodawania gazu przepustnica otwiera się, przez co do jednostki napędowej trafia większa ilość powietrza, a z dyszy zasysana jest większa dawka benzyny. W gardzieli mieszane jest paliwo z powietrzem, i tak powstała mieszanka jest następnie transportowana do kolektora ssącego. Gaźniki są najczęściej wykonane ze stopu cynku z aluminium.
Zasada działania gaźnika opiera się na prawie Bernoulliego, zgodnie z którym powietrze przepływające przez gardziel w gaźniku powoduje zasysanie paliwa znajdującego się w rozpylaczu. Gardziel jest jednocześnie jednym z tych czynników, które sprawiły, że gaźniki zostały wyparte z rynku na rzecz nowoczesnych systemów wtryskowych.
Zazwyczaj usterki gaźnika są związane z dwoma sytuacjami - kiedy mieszanka paliwowa jest zbyt uboga oraz kiedy jest zbyt bogata. Dlatego ważna jest ich właściwa regulacja. Często wymienianą częścią jest podstawka gaźnika. To na niej mocowane jest całe urządzenie. Ten tak zwany kołnierz gaźnika może ulegać korozji i musi zostać jak najszybciej wymieniony. Pomaga on w utrzymaniu odpowiedniej pozycji, co przy prawidłowo wyregulowanym gaźniku jest niezwykle istotne.
Sklep UCANDO to największy wybór podstaw gaźnika w najniższej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta. Kołnierz gaźnika w UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.
Najlepsza podstawa gaźnika tylko w UCANDO! Zapewniamy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.