Bez sprawnie działającego układu smarowania żadna spalinowa jednostka tłokowa nie będzie w stanie prawidłowo pracować. Aby czynnik smarujący mógł dostać się do najważniejszych i najbardziej obciążonych elementów silnika, konieczne jest sprawne działanie wielu istotnych podzespołów, jak np. pompa oleju, chłodnica oleju, filtr oleju czy czujnik ciśnienia oleju. Jednak często zapominamy o tym, jak ważne są kanały dostarczające olej do wszystkich miejsc, czyli przewody olejowe.
Podstawowym zadaniem samochodowego układu smarowania jest zapewnienie stałej warstwy oleju współpracującym ze sobą częściom jednostki napędowej. Warstwa, o której mowa, to film olejowy, który zazwyczaj ma grubość na poziomie od kilku do dwudziestu kilku mikrometrów. Jeżeli film olejowy skutecznie eliminuje możliwość bezpośredniego kontaktu współpracujących ze sobą części jednostki napędowej, wówczas mamy do czynienia z tzw. tarciem płynnym, które jest najbardziej pożądane dla silnika, zapewniając jego elementom pełną ochronę przed zużyciem.
Aby czynnik smarujący mógł trafić do najważniejszych elementów silnika, potrzebna jest odpowiednia sieć połączeń i kanałów olejowych. Obieg środka smarnego odbywa się poprzez przewody olejowe, które transportują czynnik smarujący w silniku pod odpowiednim ciśnieniem.
Samochodowy przewód olejowy, ze względu na swoją budowę, może być sztywny lub elastyczny. Oczywiście, oba rodzaje przewodów musza się charakteryzować odpowiednią wytrzymałością w całym zakresie ciśnień roboczych układu smarowania samochodowego. Przewód olejowy sztywny jest najczęściej wykonany z trudno korodujących metali miękkich takich, jak miedź, mosiądz czy też stal ocynkowana. Przewód olejowy elastyczny powstaje zazwyczaj z odpornej na olej silnikowy gumy dodatkowo wzmocnionej wewnętrznie i na zewnątrz za pomocą plecionki z tkaniny, a także często z wykorzystaniem metalowego oplotu.
Wraz z ciągłym rozwojem światowej motoryzacji, a co za tym idzie i ewolucją konstruowanych jednostek napędowych, stale rośnie ilość zespołów wymagających intensywnego smarowania ciśnieniowego w silniku. Odpowiedniej jakości przewody olejowe w samochodzie są więc niezbędne do prawidłowej pracy m.in. wałka turbosprężarki, sprężarki mechanicznej, popychaczy zaworów, tłoków, panewek, korbowodowego wału korbowego, wałka rozrządu czy też łożyska dźwigienek zaporowych.
Przewód olejowy elastyczny oraz sztywny, jak zresztą wszystkie inne elementy eksploatacyjne, podlegają zużyciu i mają swój określony okres żywotności. Najczęściej dochodzi do ich zatkania z powodu powstania nagaru lub drobnych zanieczyszczeń oleju. Przewody olejowe mogą również ulec zewnętrznym uszkodzeniom mechanicznym, jak wszelkiego rodzaju przetarcia czy pęknięcia. Jakiekolwiek nieszczelności układu smarowania wywołają niedobór oleju silnikowego w układzie, co doprowadzi do niewystarczającej warstwy filmu olejowego na poszczególnych elementach silnika, a to z kolei wywoła szybsze zużywanie się części jednostki napędowej oraz nieprawidłową pracę silnika.
Tani przewód olejowy nie musi oznaczać kiepskiej jakości przewodu olejowego. Części UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości produktów, które są dostarczane przez czołowych, światowych producentów osprzętu silnikowego. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i są objęte gwarancją producencką.
Zapraszamy do UCANDO, gdzie znajdziesz najszerszą ofertę produktową w kraju, najniższe ceny rynkowe i części dostarczane przez wiodących producentów motoryzacyjnych na świecie.