Pompa olejowa samochodowa
Zadanie pompy oleju w samochodzie polega na tłoczeniu oleju z misy olejowej, przez filtr oleju, a także chłodnicę oleju aż do smarowniczych punktów silnika. Odpowiednie smarowanie silnika jest niezbędne do jego poprawnej pracy, dlatego układ smarowania musi przetransportować do silnika odpowiednią ilość oleju.
Rola oleju w silniku samochodowym
Olej w silniku odgrywa bardzo ważną rolę i wiele usterek, które pojawiają się właśnie w obrębie silnika samochodowego, wywołanych jest przez zatarcie spowodowane nieodpowiednim smarowaniem. Najważniejsze funkcje oleju silnikowego to:
- ochrona przed przegrzaniem – olej chłodzi część silnika
- utrzymanie odpowiedniego poziomu smarowania wszystkich części ślizgowych silnika
- przenoszenie siły
- tłumienie wibracji oraz odgłosów
- odprowadzania osadów i innych pozostałości z procesu ścieru i spalania
- ochrona przed rdzą
- mikrouszczlenianie
Jak działa pompa oleju?
Jedną ze wspominanych funkcji oleju silnikowego jest chłodzenie, aby więc ta funkcja mogła zostać spełniona, pompa oleju musi przepompować całą objętość oleju przez silnik samochodowych od 4 do 6 razy w ciągu minuty. Ponadto, budowa pompy oleju musi gwarantować, że punkty smarowania będą maksymalnie szybko zasilone świeżym olejem, bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika. Bardzo ważna jest również wydajność tłoczenia – musi być ona odpowiednia także na niskich obrotach silnika.
Rodzaje pomp oleju
Najpopularniejsze pompy oleju, stosowane w tłokowych spalinowych silnikach samochodowych to:
- Pompy zębate o zazębieniu zewnętrznym – ich działanie opiera się na współpracy kół zębatych. Napędzana są one zębatą przekładnią od wału korbowego lub przekładnią łańcuchową. W tym rodzaju pomp olej zasysany jest do komory, gdzie transportowany jest pod ciśnieniem wytworzonym przez obracające się koła zębate z kanału ssącego, w kierunku pozostałych części układu olejenia. Ciśnienie wyrzuca olej do otworów umiejscowionych w kadłubie silnika, na łożyskach, wale korbowym, głowicy czy popychaczach zaworów. W tego rodzaju pompie olejowej ważne jest występowanie luzu, między zębami współpracujących kół zębatych.
- Pompy zębate o zazębieniu wewnętrznym – działają na zasadzie współpracujących kół, które transportują olej w przestrzeniach międzyzębnych. Koła zębate ograniczone są ściśle przylegającymi ścianami bocznymi. Bardzo ważne, aby zarówno wysokości zębów, jak i odległość ścian bocznych była maksymalnie dokładna. Istotny jest też kształt zębów. Od pomp o zazębieniu zewnętrznym odróżnia ich to, że charakteryzują się większym wydatkiem, z tego tez powodu, częściej stosuje się pompy o zazębieniu zewnętrznym.
Z czego zbudowane są pompy oleju?
Budowa pomp olejowych nie jest skomplikowana, jednak do ich produkcji, wykorzystuje się wysokiej jakości surowce, takie jak stal węglowa. Pompy olejowe muszą być niezawodne i wytrzymałe, podczas intensywnej pracy i trudnych warunków. Pompy ze stali węglowej mogą pracować z prędkością wynoszącą nawet 4000 obrotów na minutę.
Solidne i tanie pompy oleju
Kupując pompę oleju, powinniśmy postawić na najwyższą jakość i renomowanych producentów, jej praca ma bowiem bezpośredni wpływ na kondycję układu napędowego w naszym samochodzie. Oferowane w Ucando samochodowe pompy oleju oraz mnóstwo innych części samochodowych, to gwarancja najlepszego stosunku jakości do ceny.
Powiązane kategorie produktowe
- miski olejowe
- czujniki ciśnienia oleju
- uszuszczelki misek olejowych
- korki spustowe oleju
Popularni producenci zacisków hamulcowych
- Topran
- Pierburg
- Swag
- Max Gear
- Corteco
- Fai Autoparts
- Febi Bilstein