Głównym zadaniem systemu smarowania jednostki napędowej jest dostarczanie oleju silnikowego do współpracujących ze sobą podzespołów w celu zmniejszenia do minimum tarcia pomiędzy nimi oraz ich zużycia. Obecnie bez systemu smarowania żaden współczesny spalinowy silnik tłokowy nie mógłby na dłuższą metę poprawnie pracować. Aby środek smarny mógł dotrzeć do najbardziej obciążonych elementów silnika, potrzebna jest m.in. pompa oleju z odpowiednim uszczelnieniem.
W samochodowych jednostkach napędowych stosowane są najczęściej zębate pompy oleju, głównie z powodu ich niewielkich rozmiarów i jednocześnie dużej wydajności oraz względnej bezawaryjności. Ważną rolę w tych mechanizmach odgrywają uszczelki pomp oleju, które zabezpieczają układ przed wyciekami środka smarnego. Pompa oleju znajduje się zazwyczaj w najniższych rejonach silnika tak, aby wysokość słupa zasysanego oleju nie przekroczyła wartości granicznej, przy której może dojść do jego rozerwania.
W wielu zwłaszcza starszych modelach samochodów istotną rolę w układzie smarowania silnika odgrywa miska olejowa, która pełni swoistą rolę „poczekalni” dla ośrodka smarnego. Ten element całego układu znajduje się najczęściej pod silnikiem. Oczywiście, miska musi być idealnie szczelna, aby nie dochodziło do żadnych wycieków ani też nie dostawały się do jej wnętrza żadne zanieczyszczenia. Skutecznie pomagają w tym uszczelki miski olejowej, niezbędne z prawidłowej pracy tego elementu. Wyróżnia się tzw. suchą miskę olejową, stosowaną głównie w samochodach wyczynowych, oraz mokrą miskę olejową wykorzystywaną w samochodach codziennego użytku.
Kolejnym elementem niezbędnym w całym układzie smarowania silnika jest filtr oleju. Zazwyczaj filtr oleju ma postać niewielkiej, metalowej puszki, w której znajduje się papierowy, odporny na olej, wkład filtrujący, a z kolei w jego wnętrzu umieszczony jest zawór nadciśnienia. Poprawną pracę tego typu urządzeń w silniku zapewniają uszczelki filtrów oleju.
Uszczelnienia olejowe, nazywane również uszczelnieniami wargowymi, mają za zadanie zamknąć przestrzeń pomiędzy współpracującymi powierzchniami tak, aby zapobiec wyciekowi środka smarnego. Uszczelki pomp oleju, filtrów oraz miski olejowej zatrzymują również groźne dla silnika zanieczyszczenia i nie pozwalają na ich przedostanie się do wnętrza systemu.