Cylindry silnika samochodowego to podstawowy element jego konstrukcji, ponieważ to właśnie w nich poruszają się tłoki. Ilość cylindrów odpowiada mocy silnika, dlatego im ich więcej, tym silnik będzie miał większą moc a tym samym lepsze osiągi. Cylindry odpowiadają również za poprawne działanie gospodarki termicznej silnika, a także utrzymywanie nadciśnienia między nimi a tłokiem, co jest możliwe dzięki hermetycznej obudowie.
Cylindry w silniku spalinowym najczęściej wstępują w postaci żeliwnej, stalowej, lub duraluminiowej tulei. Tłoki poruszające się w cylindrach inicjują proces spalania mieszanki paliwowej. Cylinder silnika samochodowego czterosuwowego tworzy gładką tuleję, która jest elementem wymiennym, lub też jest integralną częścią bloku silnika. Silniki dwusuwowe posiadają z kolei kanały: wydechowy, przepłukujący i ssący. Silniki samochodowe chłodzone powietrze posiadają z kolei cylindry z zewnętrznym użebrowaniem, co daje większą powierzchnię oddawania ciepła. Pozostałe chłodzone są cieczą, krążącą wokół przez specjalne kanaliki.
Najczęstszą przyczyną usterek, awarii i problemów z silnikiem samochodowym jest zatarcie części ruchomych silnika, lub zatarcie w układzie przeniesienia napędu. Części ruchome silnika takie jak tłoki, pracujące w cylindrach, oddzielone są od siebie cienkimi warstwami oleju. Olej jest niezbędny do tego, aby ich praca przebiegała płynnie a ich powierzchnia była zabezpieczona właśnie przed zatarciami. W momencie, kiedy pracujące w silniki części ruchome stykają się ze sobą bez udziału środka smarnego, pojawia się tarcie, które skutkuje wytworzeniem ciepła. Tarcie suche może szybko doprowadzić do wyparcia pozostałych resztek oleju, a co za tym idzie coraz większego nagrzewania się elementów, wycierania, a nawet ich deformacji. Praca silnika na sucho może więc skutkować przetarciem panewek, zużyciem pierścieni a w najgorszym scenariuszu nawet zatrzymanie pracy silnika spowodowanym stopieniem się wszystkich elementów układu tłokowo-korbowego w jedną bryłę. Przyczyny występowania tarcia suchego i awarii w układzie ruchomym silnika najczęściej leżą w zbyt małej ilości oleju, słabej jakości oleju, rozcieńczeniu oleju paliwem lub płynem chłodzącym, czy też zatkaniem się kanalików olejowych, lub filtra oleju. Powodem problemów może być też awaria pompy oleju, przegrzanie się silnika, a nawet zły styl jazdy.
Jeżeli działanie silnika w naszym samochodzie zaczyna być inne niż zwykle, pojawiają się dziwne odgłosy, problemy z zapłonem czy szarpanie w trakcie jazdy, może to być oznaka poważnej awarii. Im szybciej samochód zostanie poddany diagnostyce, tym większe szanse, że uszkodzenia nie będą zbyt duże i kosztowne. W Ucando przygotowaliśmy kompleksową ofertę samochodowych części zamiennych. Tanie cylindry samochodowe, tuleje cylindrów, tłoki, wały korbowe oraz mnóstwo innych produktów, pochodzących od renomowanych producentów, są do Państwa dyspozycji. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty, w razie potrzeby nasi doradcy pomogą Państwu dobrać odpowiednie podzespoły, a także doradza najkorzystniejsze rozwiązania.