Blok silnika oraz wał korbowy to jedne z najważniejszych podzespołów każdej jednostki napędowej. Blok silnika, nazywany również kadłubem jednostki napędowej, stanowi największy oraz najcięższy element silnika, który służy jako baza do instalowania pozostałego osprzętu jednostki, jak np.: prądnice, mechaniczne pompy paliwowe czy też pompy wtryskowe. Blok silnika stanowi również obudowę dla układu korbowego oraz rozrządu silnika, i służy do mocowania całej jednostki w samochodzie.
Budowa bloku silnika jest zwarta i wykonana najczęściej z żeliwa lub ze stopu aluminium oraz krzemu. Żeliwny blok silnika charakteryzuje się słabym przewodzeniem fal akustycznych, znakomitymi właściwościami ślizgowymi, dużą podatnością na obróbkę oraz wysokim współczynnikiem elastyczności wzdłużnej. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje kadłubów silnika, a mianowicie chłodzone powietrzem oraz chłodzone cieczą. Obecnie te pierwsze są już bardzo rzadko stosowane. Dziś praktycznie 99 proc. silników spalinowych w samochodach chłodzi się cieczą.
Pęknięcie bloku silnika to jedna z najbardziej destrukcyjnych dla samochodu awarii, która bardzo często okazuje się niemożliwa do naprawy lub po prostu nieopłacalna. Pęknięcie kadłuba silnika następuje zazwyczaj na skutek rażącego zaniedbania właściciela samochodu lub ukrytej wady fabrycznej motoru. W momencie uszkodzenia bloku silnika pojawia się najczęściej problem z ubywającym płynem chłodniczym, przybywaniem oleju, pojawieniem się nalotu na korku wlewu oleju lub tłustych plam na powierzchni płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. W gruncie rzeczy są to objawy bardzo zbliżone do tych towarzyszących uszkodzeniu uszczelki pod głowicą.
Blok silnika jest odpowiedzialny za dźwiganie m.in. wału karbowego jednostki napędowej. W nowoczesnych silnikach spalinowych wał korbowy jest praktycznie niewidoczny, z wyjątkiem przedniej końcówki, która wystaje z bloku silnika. Wał korbowy pełni fundamentalną rolę w całej koncepcji motoru tłokowego.
Praktycznie cała konstrukcja jednostki napędowej otacza wał korbowy. W standardowym rzędowym silniku czterocylindrowym każdemu korbowodowi przysługuje jeden czop wału korbowego. Wał jest podparty zazwyczaj na pięciu łożyskach głównych, a jedno z nich, najczęściej środkowe, jest jednocześnie łożyskiem ustalającym. Głównym zadaniem wału korbowego jest zmiana ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Dzięki temu energia powstała podczas zapłonu może zostać przeniesiona na układ napędowy samochodu. Wał korbowy ulega najczęściej uszkodzeniu na skutek wady konstrukcyjnej lub z powodu nieodpowiedniego jego smarowania.