Tłok silnika to podstawowy element układu cylinder-tłok w silnikach spalinowych. Jego głównym zadaniem jest wykonywanie ruchu posuwisto-zwrotnego, czyli tzw. suwu, w jednym cyklu roboczym. Choć tłoki wykonywane są z wysoce wytrzymałych materiałów, mogące sprostać największym obciążeniom podczas pracy, nie są one elementami bezawaryjnymi, a ich uszkodzenie prowadzi do niebezpiecznych dla całej jednostki napędowej konsekwencji.
Tłoki silnika spalinowego stanowią szczególny rodzaj tłoków połączonych przegubowo z korbowodem. Wykorzystywane są do odbierania energii mechanicznej spalanej w silniku mieszanki. Tłok silnika pełni również wiele innych istotnych funkcji – uszczelnia cylinder, przekazuje siłę nacisku gazów do wału korbowego, a także prowadzi górną część korbowodu. Energia chemiczna paliwa zasilającego jednostkę napędową zostaje zamieniona w procesie spalania na energię mechaniczną oraz cieplną. Na skutek spalania paliwa w komorze silnika generowane są gazy o wysokiej temperaturze, przy dużym ciśnieniu, które oddziałują na denko tłoka. Powoduje to przesunięcie tłoka w kierunku dolnego martwego położenia (suw). W jednostkach czterosuwowych taki proces następuje naprzemiennie – pary tłoków współpracujących przy czterech cylindrach 1-3 oraz 2-4.
Tłok kompletny wykonywany jest najczęściej ze stopów aluminium oraz krzemu. Materiały wykorzystywane do jego budowy muszą spełniać bardzo wysokie wymagania dotyczące m.in. wytrzymałości przy wysokich temperaturach roboczych, dużej wytrzymałości zmęczeniowej, określonej przewodności cieplnej, małego współczynnika rozszerzalności cieplnej, małej masy właściwej, odporności na zużycie cierne oraz na korozję. Standardowy tłok silnika składa się z denka (najczęściej płaskie lub lekko wypukłe), mocowania na piastę (służy do osadzania sworznia tłokowego), mocowania na sworzeń tłokowy (sworzeń tłokowy łączy korbowód z tłokiem oraz przenosi siłę powstającą podczas spalania z tłoka na oś korbowodu), części pierścieniowej (znajduje się w górnej części tłoka, w silnikach dwusuwowych występuje od 1 do 4 pierścieni tłokowych, w silnikach czterosuwowych od 2 do 4 pierścieni) oraz części nośnej.
Typową przyczyną usterki tłoków silnika spalinowego jest na pewno zerwanie paska rozrządu. W wyniku tego typu awarii dochodzi do kolizji tłoków i zaworów, co powoduje wykrzywienie trzonków zaworów. Uszkodzeniu ulegają także same tłoki oraz prowadnice zaworów, a ekstremalnych sytuacjach awarii ulega również korbowód oraz głowica silnika. Uszkodzone tłoki silnika spalinowego powodują nagły wzrost temperatury oraz ciśnienia wewnątrz cylindra, czego efektem jest najczęściej przegrzanie się jednostki napędowej, czyli zatarcia na powierzchniach bocznych tłoka.
Spalinowy silnik samochodowy wymaga szczególnej atencji i regularnego serwisu. Tłoki silnika, jako podstawowy element całego układu, potrzebują przede wszystkim odpowiedniego smarowania, które zminimalizuje nadmierną eksploatację powierzchni czołowych pierścieni. W UCANDO przygotowaliśmy bogatą ofertę najwyższej klasy tłoków silnikowych zarówno do jednostek dwu-, jak i czterosuwowych. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.
Zapraszamy do UCANDO po tanie tłoki kompletne silnikowe do wszystkich współcześnie produkowanych jednostek napędowych!