Korbowód jest elementem łączącym tłok z wałem korbowym. Złożoność ruchu, jaki wykonuje, powoduje działanie na niego sił o kilku kierunkach. Ma on za zadanie zmieniać ruch posuwisty tłoka w ruch obrotowy wału korbowego i przenosić siły powstałe po zapłonie mieszanki w komorze spalania na wał korbowy. Korbowód zbudowany jest z kilku kluczowych części, w tym z główki, której istotnym elementem jest tulejka korbowodu.
Korbowód to część mechanizmu korbowego wykorzystywana do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Korbowody odkuwane są ze stali niestopowej do ulepszania cieplnego lub ze stali stopowych. Odkuwanie odbywa się razem z pokrywą lub oddzielnie. Podczas obróbki mechanicznej pokrywa zostaje odcięta lub odłamana, co pozwala na bardziej precyzyjne ponowne łączenie pokrywy ze stopą korbowodu za pomocą śrub. Korbowody są łączone z wałem korbowym dzięki panewkom, a z tłokiem za pomocą suwliwego sworznia. Korbowód i śruby korbowodowe są najbardziej obciążonymi elementami silnika, dlatego najczęściej wykonywane są jako stalowe odkuwki o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie.
Korbowód składa się z kilku głównych części - główki, trzonu, stopy oraz pokrywy stopy.
W główkę korbowodu zazwyczaj wciśnięta jest tulejka główki korbowodu, nazywana również panewką sworznia tłokowego. Jest ona wykonana przeważnie z brązu. Jeśli chodzi o pływające tulejki korbowodowe (może się obracać względem główki korbowodu oraz względem piasty tłoka) lub sworznie wciskane w piastę i obracające się tylko względem główki korbowodu, ich powierzchnie współpracujące muszą być odpowiednio smarowane.
Trzon łączy główkę korbowodu z jego stopą. Ma on kształt przypominający rzymską cyfrę I. Trzon ma dużą wytrzymałość na zginanie i wyboczenie oraz charakteryzuje się względnie niewielką masą.
Stopa wykorzystywana jest do mocowania korbowodu na wale korbowym. Może ona być dzielona prostopadle do osi trzonu, lub skośnie. Korbowody z niedzieloną stopą używane są przede wszystkim w silnikach dwusuwowych.
Mocno wyeksploatowany silnik jest w stanie przysporzyć kierowcy wielu problemów, będąc powodem licznych, niejednokrotnie poważnych awarii. Może dojść nawet do urwania korbowodu, co w ekstremalnych przypadkach prowadzi nieuchronnie do zniszczenia bloku jednostki napędowej lub poważnego uszkodzenia miski olejowej.
Niezwykle groźną awarią jest w tym przypadku obrócenie panewek korbowych, które znajdują się w podstawie korbowodu. Są one wykorzystywane do łagodzenia tarcia wywołanego obracaniem się w nich czopów wału korbowego oraz uszkodzona tulejka w główce korbowodu. Przyczyną obrócenia się panewek korbowych jest najczęściej niewłaściwe ich smarowanie olejem.
Sklep UCANDO to szeroki wybór tulejek główki korbowodu w przystępnych cenach rynkowych. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i pochodzą wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Tulejki korbowodowe w UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku!
Zapraszamy do UCANDO po tanie tulejki główki korbowodu! Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.