Prowadnice zaworowe to tulejki prowadzące trzonki zaworów. Prowadnica odpowiada nie tylko za prowadzenie zaworu, ale również za odprowadzanie od niego ciepła. Ze względu na konieczność zachowania dokładnej współosiowości między zaworem a gniazdem niezbędne jest, aby prowadnice zaworów do silników były jak najdłuższe, a luz trzonka zaworu w prowadnicy jak najmniejszy. Z drugiej jednak strony wydłużenie prowadnicy prowadzi do zwiększenia wysokości jednostki napędowej, a z kolei zbyt mały luz trzonka zaworu może być przyczyną jej zatarcia.
Prowadnica zaworu montowana jest w głowicy lub bloku cylindrów (silniki dolnozaworowe). Niemal wyłącznie w jednostkach napędowych produkowanych na rynku amerykańskim ma miejsce prowadzenie trzonka zaworu bezpośrednio w otworze wykonanym w żeliwnej głowicy. Jest to jednak rozwiązanie dość kłopotliwe, ponieważ po rozwierceniu otworu trzeba stosować zawory naprawcze o większej średnicy trzonka. Ścianka prowadnicy nie może być zbyt cienka, aby podczas wciskania nie uległa odkształceniom.
W przypadku zaworów bocznych olej nie jest wykorzystywany w celu smarowania prowadnicy. Jest za to odpowiedzialna mgła olejowa ze skrzyni korbowej. Z kolei do zaworów wiszących doprowadzany jest olej z łożysk dźwigienek. Tutaj nie jest wskazane zbyt obfite smarowanie, ponieważ może to skutkować utrudnionymi ruchami zaworów, a także zwiększyć osady na grzybku. Chroni przed tym stożkowe zakończenie prowadnicy.
Prowadnice zaworowe produkowane są najczęściej z żeliwa o dużej zawartości grafitu. Stosowane są także prowadnice z proszków spiekanych, charakteryzujące się dużą trwałością. W jednostkach posiadających głowice ze stopów aluminiowych często stosowane są prowadnice z brązalu, który posiada współczynnik rozszerzalności cieplnej podobny do aluminium.
Zużyta prowadnica zaworu może spowodować dość poważne uszkodzenia zaworu oraz niebezpieczne dla jednostki napędowej nieszczelności. Najważniejsze z nich to:
Prowadnicę przedłuża się przeważnie w kierunku stopki trzonka, pozostawiając jedynie niezbędny luz prowadnic zaworowych między miseczką sprężyny a prowadnicą podczas całkowitego otwarcia zaworu. Pozwala to na zmniejszenie do minimum siły gnącej, wywoływanej przez nacisk dźwigienki na czoło stopki zaworu. Szczególnie na początku otwierania i pod koniec zamykania zaworu siła ta jest dość duża i w przypadku zginania trzonka mogłoby to doprowadzić nieszczelność zaworu.
Kluczowe jest zachowanie właściwego luzu pomiędzy prowadnicą a trzonkiem zaworu. Zarówno zbyt mały, jak i zbyt duży luz może spowodować uszkodzenia zaworu. Ponadto niepożądany luz prowadnicy zaworu wydechowego wpływa na pogorszenie możliwości odprowadzania ciepła, a w zaworze ssącym może to spowodować zasysanie do cylindra powietrza.
Popularni producenci prowadnic zaworów
Sklep UCANDO oferuje bardzo dobrej jakości prowadnice zaworów do silników pochodzące od najlepszych światowych producentów. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i są objęte gwarancją producenta.
Powiązane kategorie produktowe
Zapraszamy do UCANDO po prowadnice zaworowe, których cena jest jedną z najniższych na rynku. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.