W nowoczesnych jednostkach napędowych wał korbowy jest praktycznie niewidoczny z wyjątkiem przedniego jego końca, który wystaje z bloku silnika. W silniku spalinowym wał korbowy odpowiada za zmianę ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy i jest jednym z elementów mechanizmu korbowego.
W specjalistycznej nomenklaturze nazwy wał korbowy oraz wykorbiony stosowane są bardzo często zamiennie. Najczęściej wałem korbowym jest nazywany wał stanowiący część silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i innych tego typu urządzeń. Wał korbowy jest, tak naprawdę, ostatnim elementem układu tłokowo-korbowego, którego zadaniem jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy. Wał korbowy w silniku jest poddawany bardzo dużym obciążeniom, dlatego też musi być on wykonany z naprawdę trwałych i wytrzymałych materiałów. Jest on poddawany działaniom sił ścinających, ściskających, rozciągających, zginających oraz skręcających.
Nowy wał korbowy silnika jest najczęściej wykonany ze stali niestopowej najwyższej jakości. Standardowy wał korbowy składa się m.in. z rowku pod wpust ustalający położenie koła rozrządu, zaślepki otworu olejowego, czopu głównego, otworu olejowego, tarczy odrzutnika oleju, zaślepki drążenia czopa korbowego, powierzchni współpracującej z pierścieniem uszczelniającym, łożyska wałka sprzęgłowego oraz śruby mocującej przeciwciężar. Najważniejszymi elementami tego mechanizmu są czopy główne. Ich głównym zadaniem jest wyznaczanie osi obrotu wału. Z kolei czopy korbowe łączą ramionami czopy główne z korbowodami. Najczęściej każdy wał korbowy ma inny kształt. Jest to uzależnione od liczby i układu cylindrów, ilości czopów głównych wału, konstrukcji jaką ma silnik spalinowy oraz kolejności zapłonów.
Awaria wału korbowego silnika nie zdarza się często. Ten element charakteryzuje się zazwyczaj dużą trwałością i odpornością na pracę w trudnych warunkach. Istnieją jednak dwie sytuacje, podczas których wał korbowy może ulec trwałemu uszkodzeniu – gdy zostanie żle zamontowany lub jego smarowanie jest niedostateczne. Nierównomiernie pracujący silnik samochodowy to objaw nieprawidłowego działania czujnika wału korbowego. Wówczas może dochodzić również do gaśnięcia ciepłego silnika, zapalenia się kontrolki check engine lub całkowitego unieruchomienia jednostki napędowej. Przyczyna uszkodzenia czujnika wału korbowego może być zwarcie, korozja lub techniczne usterki specjalnych zębów z tarczy. Najpoważniejszą usterką silnika jest obrót panewki wału korbowego. W tym przypadku ratunkiem jest zazwyczaj jedynie remont jednostki napędowej.
Nowy wał korbowy silnika zapewnia bezproblemową i praktycznie dożywotnią pracę jednostki napędowej, przy zachowaniu odpowiednich procedur serwisowych i ich regularności. W ofercie UCANDO znajdują się wały korbowe do praktycznie wszystkich współczesnych silników spalinowych. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i są objęte gwarancją producenta.
Zapraszamy do UCANDO po tani wał korbowy do każdego rodzaju współczesnego silnika samochodowego. Zapewniamy fachową pomoc w doborze odpowiedniego elementu do konkretnego modelu samochodu.