Uszczelka pokrywy zaworów to istotny, choć raczej niepozorny element silnika. Uszczelkę umieszcza się w miejscu łączenia pokrywy zaworów i mechanizmu sterowania zaworami, w celu uszczelnienia i zapewnienia prawidłowej pracy silnika.
Uszczelki pokrywy zaworów wykonuje się z gumy o dużej odporności na zużycie, jednak nawet one wskutek eksploatacji z czasem tracą swoje właściwości i zwyczajnie parcieją. Wybór nowej uszczelki w miejsce zużytej nie powinien nastręczać większych problemów, ponieważ praktycznie każdy z dostępnych na runku produktów spełnia doskonale swoje zadanie. Warto jednak zwrócić uwagę na uszczelki pokrywy zaworów wytwarzane przez renomowanych producentów. Wprawdzie swoją skutecznością mogą różnić się od tańszych zamienników zaledwie w niewielkim stopni, za to z całą pewnością przewyższają je trwałością.
Oprócz samej uszczelki, do właściwego przeprowadzenia wymiany tego elementu niezbędna jest również specjalna pasta uszczelniająca oraz odpowiedni zmywacz, np. zmywacz do hamulców.
Podstawą sukcesu przy wymianie uszczelki pokrywy zaworów jest dokładne wyczyszczenie miejsc, w których wpasowana była stara uszczelka i usunięcie stamtąd wszelkich resztek gumy oraz pasty. Miejsca te powinny być nie tylko dokładnie wyczyszczone, ale i odtłuszczone oraz wytarte do sucha.
Kolejną ważną wskazówką jest umieszczenie pasty uszczelniającej zarówno pod nową uszczelką, jak i nad nią. Miejsca, w których przede wszystkim należy użyć pasty, są zwykle wskazywane bądź to w instrukcji wymiany uszczelki, bądź też w książce serwisowej lub specjalnym poradniku.