Działanie silnika samochodowego opiera się na tłokach, które zasilane mieszanką paliowowo-powietrzną, wprawiane są w ruch, napędzając wał korbowy. Praca każdego z tłoków odbywa się w cylindrze – każdy tłok, posiada własny cylinder, dzięki czemu energia, jaka zostaje wytworzona podczas spalania paliwa oraz powietrza nie jest rozpraszana na boki, a kondensuje się właśnie w cylindrze.
W silnikach samochodowych możemy spotkać cylindry o zróżnicowanej budowie. Mogą to być tak zwane monobloki – w nich kadłub silnika i cylinder jest integralną całością, tworząc tak zwany kadłub jednolity. Jest to konstrukcja bardzo sztywna, odporna na działanie wysokiego ciśnienia, a także wysokich temperatur, które nie wpływają na odkształcanie się kadłuba. Kolejną cechą charakterystyczną monobloków, jest ich kompaktowy rozmiar, uzyskany dzięki małym odległościom pomiędzy cylindrami. Niewielka jednostka napędowa ma jednak minusy, w ich budowie konieczne jest użycie jednolitego materiału zapewniającego trwałość kadłuba, a także wysoki poziom właściwości technicznych, w zakresie gładzi cylindrów. Kolejną wadą tego rodzaju kadłubów, jest to, że w przypadku naprawy zużytego monobloku, konieczne jest produkowanie tak zwanych nadwymiarowych tłoków. Bloki silników typu monoblok, coraz częściej zastępowane są blokami z tak zwanymi suchymi tulejami cylindrów.
Budowa bloków silników, w których zastosowane są suche tuleje cylindrów, polega na tym, że w bardzo dokładnie obrobiony otwór kadłuba wciśnięta zostaje cienka tuleja cylindra. Jej grubość to tylko od 2 do 4 mm. Tuleje cylindrowe silnika w tego typu rozwiązaniach wykonane są z materiałów posiadających bardzo dobre właściwości mechaniczne, dzięki czemu są trwałe. Jest to rozwiązanie o tyle korzystniejsze dla kosztów zwiększenia trwałości silnika, że cały kadłub, może być wykonany z lżejszego, a także tańszego stopu aluminiom, a w razie awarii, możliwa jest wymiana samej tulei, korzystając ze standardowego tłoka, a nie jak w przypadku monobloków, wykonując nadwymiarowe tłoki. Minusem tego rodzaju bloków jest nieco gorsze odprowadzanie ciepła, które spowodowane jest podwójną ścianą cylindra, co więcej, produkcja tego rodzaju kadłuba jest znacznie bardziej pracochłonna.
Kolejnym możliwym rozwiązaniem jest zastosowanie bloku z mokrymi tulejami cylindrowymi. Czym różnią się one od suchych tulei? Różnica polega na tym, że mokre tuleje obmywane są bezpośrednio przez ciecz chłodzącą silnika. Wpływa to pozytywnie na wymianę ciepła między wewnętrzną i zewnętrzną powierzchnią tulei, a także umożliwia wykonanie tulei z materiału, posiadającego wysokie właściwości ślizgowe, a z kolei blok silnika samochodowego, z materiałów posiadających dobre właściwości odlewnicze. Na plus dla tego rozwiązania są również łatwy montaż oraz łatwa wymiana tulei. Jeżeli chodzi o wady, to z pewnością będzie nią zwiększona długość bloku silnika, zmniejszona sztywność silnika, a także konieczność wprowadzenia dodatkowych uszczelnień między kadłubem a tulejami, które wpływają na zwiększenie masy jednostki napędowej.
Powody, dla których konieczna jest wymiana tulei cylindrów, mogą być różne, począwszy od zużycia cylindra, przez nadmierne wytarcie tulei, aż po chęć modyfikacji silnika. Wymiana tulei cylindra, może być ratunkiem dla bloku silnika, kiedy cylinder okazuje się nadmiernie zużyty lub pęknięty. Sklep internetowy Ucando oferuje bogatą ofertę tanich tulei cylindrowych pochodzących od renomowanych i sprawdzonych producentów z całego świata. Produkty są nowe i mają gwarancję. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości profesjonalni doradcy Ucando są do Państwa dyspozycji. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego, w razie jakichkolwiek pytań, lub problemów z doborem odpowiedniego produktu do Państwa samochodu.