Zawór silnika to jeden z najważniejszych elementów zarówno w silnikach benzynowych, jak i jednostkach wysokoprężnych. W normalnych warunkach użytkowania zapewniają długoletnią wytrzymałość oraz wydajność działania. Pierwsze problemy z zaworami mogą się pojawić po przejechaniu trzystu tysięcy kilometrów. Niestety, zawory w silniku mogą odmówić posłuszeństwa o wiele wcześniej, a koszty związane z ich naprawą są dość wysokie.
Zawór silnikowy to najczęściej pręt z dyskiem, który kształtem przypomina grzybek. Ma on długość kilkunastu centymetrów oraz grubość kilku milimetrów. Grzybki zaworów zostają dociśnięte do gniazda zaworowego. Dodatkowo na pręcie montowane są uszczelniacze trzonków zaworów, które zabezpieczają cylindry przed przedostawaniem się do nich oleju silnikowego.
Zawór silnika samochodowego znajduje się zazwyczaj w głowicy jednostki napędowej lub w bloku silnika. Steruje on przepływem powietrza ( w silnikach Diesla), przepływem mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach benzynowych) oraz przepływem spalin. Od kondycji zaworów w dużej mierze zależy moc jednostki napędowej.
Zawory silnika dzieli się na ssące (dolotowe) oraz wydechowe (wylotowe). Maksymalna temperatura zaworów ssących w czasie wzmożonej i długiej pracy jednostki napędowej z pełną mocą wynosi od 450 do 550 stopni Celsjusza, a wydechowych nawet 750 stopni Celsjusza. Temperatura zaworów dolotowych jest mniejsza, gdyż są omywane świeżym ładunkiem, natomiast wydechowe spalinami. Ssący zawór silnika samochodowego otwiera się w odpowiednim momencie całego cyklu ssania silnika i pobiera mieszankę paliwowo-powietrzną lub powietrze do cylindra jednostki. Po wypełnieniu cylindra mieszanką, zawór się zamyka, a mieszanka może zostać sprężona. Z kolei wydechowy zawór silnika otwiera się, uwalniając drogę dla rozprężonych gazów powstałych w suwie pracy jednostki napędowej. W momencie wydalenia spali zawór wydechowy zamyka się. Zawory otwierają się i zamykają dzięki krzywkom, które znajdują się na wałku lub na wałkach rozrządu.
Pierwszym rodzajem awarii zaworów w silniku jest wytarcie trzonka zaworu. Nie powinna się ona pojawić wcześniej niż po przejechaniu 250-300 tys. kilometrów. Wytarte trzonki zaworów powoduje spływanie dużej ilości oleju silnikowego do kolektora, co przekłada się na słabsze osiągi jednostki napędowej i dużego zużycia oleju silnikowego. Objawem jest również charakterystyczna chmura spalin pojawiająca się podczas rozruchu silnika. Drugim powodem awarii mogą być pogięte zawory silnika. Jest to spowodowane pęknięciem paska rozrządu lub zaolejeniem paska rozrządu. Dochodzi wówczas do desynchronizacji pracy jednostki napędowej, zderzania zaworów i tłoków, a w konsekwencji do pogięcia zaworów. Trzecim powodem awarii może być nadtopienie gniazd zaworów. Konsekwencją jest utrata szczelności w gniazdach, a tym samym brak odpowiedniej kompresji w cylindrach, co przekłada się na utratę mocy.
Sklep UCANDO dostarcza zawory silnika zarówno do jednostek benzynowych, jak i wysokoprężnych. To wyłącznie nowe fabrycznie części dostarczane przez światowej klasy producentów osprzętu silnikowego, objęte gwarancją jakości. Części UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku!
Zapraszamy do UCANDO po tanie zawory silnikowe do każdej konstrukcji jednostki napędowej. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, olbrzymi asortyment produktowy oraz szybką realizację zamówienia.