Czujniki, przekaźniki i elementy elektryki silnika
Współczesne auta są dosłownie naszpikowane wszelką elektroniką. Czujniki kontrolujące pracę wielu systemów samochodowych są odpowiedzialne za zbieranie wszelkich informacji o aktualnych warunkach pracy silnika, które następnie trafiają do jednostek sterujących. Czujniki w silniku samochodowym muszą dostarczać jak najbardziej precyzyjne pomiary i jednocześnie zapewniać wysoką trwałość.
Wytrzymałe czujniki w silniku samochodowym
Przekaźniki silnika pracują zazwyczaj w trudnych warunkach, w których temperatura może sięgać od – 40 do + 140 stopni Celsjusza. Muszą również wytrzymywać przyspieszenie wibracyjne dochodzące do 30g, wysoki zakres zakłóceń elektromagnetycznych, a także wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia takie, jak np. sól, pył czy też woda.
Podstawowe przekaźniki silnika
Sterowanie silnikiem spalinowym odbywa się za pomocą pracy czujników mierzących warunki pracy jednostki napędowej. Są to m.in.: czujnik położenia wału korbowego, czujnik prędkości auta, czujnik temperatury cieczy chłodzącej, czujnik temperatury powietrza, czujnik temperatury katalizatora, czujnik spalania stukowego, czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym, przepływomierz czy też sonda lambda.
Czujniki w układach diesla
Współczesne systemy diesla są bardzo podobne do układów elektronicznego wtrysku paliwa, dlatego też czujniki w układach diesla to w większości przypadków te same przekaźniki, co w autach benzynowych. W jednostkach wysokoprężnych, głównie ze względów ekologicznych, prowadzone są precyzyjne pomiary masy zasysanego powietrza poprzez zarówno objętościowe, jak i masowe przepływomierze powietrza.
Sterowanie silnikiem spalinowym w diagnostyce
Przekaźniki silnika to także ważne elementy z punktu widzenia warsztatu samochodowego. Odgrywają one istotną rolę nie tylko pod względem sterowania czy też regulacji pracy jednostki napędowej, ale również są doskonałą metodą diagnostyczną, pozwalającą na wskazanie uszkodzonego elementu silnika. Wiele napraw samochodu dotyczy zdiagnozowania oraz wymiany uszkodzonych czujników. Elektroniczne systemy wtryskowo-zapłonowe posiadają najczęściej pamięć diagnostyczną, tzw. samodiagnozę, która umożliwia rejestrowanie oraz zapamiętywanie wszelkich wykrytych usterek związanych z funkcjonowaniem czujników jednostki sterującej.