Panewki wału korbowego to, tak naprawdę, łożyska ślizgowe, na których znajduje się wał korbowy jednostki napędowej. Wymiana panewek korbowodowych to najczęściej złożona i czasochłonna operacja, podczas której konieczne jest rozebrania praktycznie całego silnika. Panewki korbowodowe zazwyczaj ulegają uszkodzeniu na skutek zaniedbania okresowej wymiany oleju lub zbytniego rozrzedzenia środka smarnego, które powoduje przede wszystkim jazda na krótkich dystansach.
Panewki główne wału korbowego to elementy łożysk ślizgowych, w których stosuje się również powszechnie półpanewki, czyli dzielone panewki cienkościenne. Cechuje je m.in. obecność naciętych rowków na powierzchni styku z wałem, które służą do rozprowadzania środka smarnego.
We współczesnych silnikach samochodowych montowane są trzy rodzaje panewek wału korbowego:
Panewka wału korbowego ma kształt pierścienia. Wykonywane są one przeważnie z wytrzymałego surowca, jak np. brąz, żeliwo szare lub tworzywa sztuczne. Niektóre wykorzystywane we współczesnych silnikach panewki do układów korbowych posiadają w miejscu styku z wałem nacięte rowki, które odpowiadają za rozprowadzanie środka smarującego.
Panewki, które posiadają korbowody, uzyskuje się m.in. metodą galwanizacji lub napylania katodowego (głównie panewki trójskładnikowe). Plusem panewek napylanych jest wysoka wytrzymałość przy jednoczesnym zachowaniu dużej plastyczności.
Panewki główne silnika łożyskują wał na uchwytach w skrzyni korbowej. Łagodzą one tarcie powstające w trakcie zmiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Jednym z pierwszych symptomów uszkodzonych panewek jest delikatne klekotanie po odpaleniu zimnej jednostki napędowej.
Panewki galwaniczne oraz napylane są wykorzystywane naprzemiennie (elementy napylane montuje się najczęściej w miejscach największych obciążeń). W łożyskach głównych wału korbowego zakładane są one od strony pokryw (galwaniczne przy bloku silnika). Odwrotnie instalowane są panewki w korbowodzie. Napylana panewka wału korbowego nakładana jest na jego trzon, natomiast galwaniczna na główkę. Taki układ panewek jest stosowany m.in. w niektórych modelach Citroena i Peugeota, a także w Audi i Volkswagenie.
Popularni producenci panewek korbowych
Obrócenie się panewek to najgorsza rzecz, jaka może się zdarzyć w przypadku silnika spalinowego. W wyniku zapchania się kanałów olejowych (rowków), olej nie dociera w odpowiedniej ilości do panewki korbowodu, w efekcie czego zostaje ona zatarta i obraca się. Przyczyną takiej awarii może być też mocno zabrudzony olej (np. opiłkami metalu czy fragmentami zużytego filtra oleju). Na drożność kanałów olejowych wpływają również różnego rodzaju preparaty uszczelniające silnik.
Obrócenie się panewki powoduje uszkodzenie czopu wału, po którym porusza się korbowód. Sposobem na wyeliminowanie problemu jest jego wymiana lub przeszlifowanie, a także wymiana wszystkich panewek wału korbowego. W przypadku poważniejszej awarii (np. przebicia bloku silnika przez korbowód), niestety konieczna jest wymiana cała jednostki napędowej.
Powiązane kategorie produktowe
Sklep UCANDO oferuje najwyższej klasy panewki do układów korbowych po najniższej cenie rynkowej. Zapewniamy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.