Skrzynia korbowa jest elementem silnika spalinowego, w której pracuje wał korbowy. Można zaryzykować stwierdzenie, że jest ona jedną z dwóch głównych części każdej jednostki napędowej. Od góry tworzy ją blok cylindrowy, natomiast od dołu wymieniona skrzynia korbowa. Uszczelki skrzyni korbowej to elementy odpowiedzialne za skuteczne uszczelnienie połączenia skrzyni z silnikiem. Uszczelka skrzyni korbowej zabezpiecza ten element przed wypłynięciem z niego oleju smarującego poza układ, a także przed dostaniem się do wnętrza skrzyni brudu. Uszkodzona uszczelka skrzyni korbowej grozi zaburzeniem pracy napędu oraz uszkodzeniem jego kluczowych elementów.
Skrzynia korbowa to miejsce, w którym pracują korbowody, a więc elementy przekazujące napęd z tłoków na wał korbowy. Bez względu na rodzaj silnika, do prawidłowej pracy układu niezbędne jest odpowiednie smarowanie, a więc olej krążący w układzie pod odpowiednim ciśnieniem. Z tych powodów zestaw uszczelek skrzyni korbowej to niezwykle ważny element, zapewniający szczelność skrzyni w miejscach jej łączeń.
Uszczelka skrzyni korbowej musi być wytrzymała na wysokie ciśnienie oraz temperatury panujące w układzie podczas jego pracy. Ponadto uszczelki skrzyni korbowej nie mogą w żaden sposób wpływać na pracę mechanizmu. Tego typu uszczelki produkowane są ze specjalnych materiałów elastycznych i są dokładnie dopasowane do konkretnego miejsca łączenia. Jakość i precyzja przylegania uszczelki zapobiega nie tylko ubytkom oleju, ale również eliminuje ryzyko zabrudzenia go przez elementy i substancje zewnętrzne.
Skrzynia korbowa to mechanizm zamknięty. Pociąga to za sobą ryzyko gromadzenia się w niej gazów spalinowych, co z kolei może przełożyć się na szybszą degradację poszczególnych części mechanicznych silnika oraz pogorszenie właściwości oleju silnikowego. Stąd też w przypadku jakichkolwiek oznak zanieczyszczenia skrzyni korbowej (m.in. nierówna praca na biegu jałowym, spadek mocy), należy ją prawidłowo odpowietrzyć.
Odma skrzyni korbowej służy do odpowietrzenia skrzyni korbowej, a więc skierowania gazów we właściwym kierunku, wprost do cylindrów. Prawidłowe odpowietrzenie skrzyni korbowej pozwala więc ograniczyć do minimum ryzyko niekontrolowanego wzrostu ciśnienia wygenerowanego w niej przez gazy, a należy pamiętać, że konsekwencje z tym związane mogą być wyjątkowo kosztowne. Zatkanej odmy nie powinno się nigdy bagatelizować. Konieczna jest jej szybka wymiana lub udrożnienie tego elementu.
Odma olejowa, a także prawidłowo działający zawór odmy skrzyni korbowej mają szczególne znaczenie dla optymalnego działania jednostki napędowej. Ponieważ silnik w naturalny sposób wykorzystuje gazy, są więc one typowym zjawiskiem występującym podczas pracy tłoka, gdzie dochodzi do naporu ciśnienia na elementy ściany maszyny napędowej. W efekcie oddziałuje na uszczelnienia silnika. I tu pojawia się newralgiczna kwestia, jaką jest odma olejowa oraz sprawnie działająca uszczelka wentylacji skrzyni korbowej.
Odpowietrzenie skrzyni korbowej wykonują warsztaty mechaniczne, wykorzystując w tym celu specjalistyczny sprzęt, który podłączany jest pod zawór odmy. Z jego pomocą spaliny odprowadzane są przez kolektor do komór spalania silnika.
Popularni producenci uszczelek skrzyni korbowej
Niedopasowana, uszkodzona lub zużyta uszczelka skrzyni korbowej grozi zaburzeniem smarowania jednostki napędowej oraz zabrudzeniem oleju silnikowego. Świadczy o tym najczęściej wyciek oleju, czego efektem będzie tarcie poszczególnych elementów silnika, tłoków czy korbowodów, a nawet obrócenie panewek. Uszczelki należy dobierać pod kątem jakości oraz ściśle do danego łączenia, natomiast uszkodzone, zużyte lub odsłonięte elementy powinny zostać jak najszybciej wymienione na nowe.
Powiązane kategorie produktowe
Sklep UCANDO oferuje zestaw uszczelek skrzyni korbowej o najlepszej rynkowej jakości. Cena tych produktów jest jedną z najniższych na rynku. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie techniczne oraz szybką realizację zamówienia.