Blok silnika, nazywany również kadłubem, to największy i zarazem najcięższy element jednostki napędowej, który łączy ze sobą wszystkie pozostałe jej podzespoły. Jest on bazą do mocowania całego sprzętu silnikowego, tworząc spójną konstrukcję montowaną od wielu już lat pod maską samochodową.
Silnik samochodowy składa się z wielu niezbędnych elementów, systemów wspomagających i podzespołów odpowiedzialnych, tak naprawdę, za prawidłowe funkcjonowanie całego pojazdu. Blok silnika jest wykorzystywany jako mocowanie do całego osprzętu jednostki napędowej, jak np. prądnicy, pompy paliwowej czy pompy wtryskowej. Konstrukcja bloku jest zwarta, co umożliwia uzyskanie gabarytów silnika najmniejszych z możliwych. Cylindry znajdujące się w jego wnętrzu są tak blisko siebie, że potrzebują odpowiedniego systemu chłodzenia.
Blok silnika można podzielić na ten chłodzony powietrzem oraz ten chłodzony cieczą. Jednak pierwszy rodzaj chłodzony powietrzem to obecnie bardzo rzadkie rozwiązanie, które powoli odchodzi na motoryzacyjną emeryturę. Aż 99 proc. jednostek napędowych montowanych w samochodach chłodzonych jest cieczą. Wykorzystuje się w tym celu przemyślany system kanałów chłodzących, w których krąży płyn napędzany pod ciśnieniem przez pompę wodną.
Silnik spalinowy pod kątem sposobu umieszczenia w nim cylindrów, można podzielić na:
Podczas pracy silnika jego kadłub jest wystawiony na niebezpieczeństwo naprężeń oraz odkształceń. Konieczne jest zatem, aby blok silnika charakteryzował się odpowiednią sztywnością, która zapobiegnie uszkodzeniom łożysk oraz innych elementów jednostki napędowej. Obecnie stosuje się dwa podstawowe rodzaje bloków silnika – niedzielone oraz dzielone. Pierwszy typ, nazywany tunelowym, posiada jednorodne wnętrze, pozbawione przegród i stosuje się go głownie w silnikach o małej mocy. Z kolei kadłuby dzielone wykorzystywane są w jednostkach o dużej mocy. Zapewniają one odpowiednią sztywność dzięki zastosowaniu poprzecznych użebrowanych przegród. Blok silnika jest wówczas podzielony na trzy części, w których znajdują się blok cylindrów, skrzynia korbowa oraz podstawa zamykająca skrzynię korbową.
Najczęstszym materiałem, zwłaszcza dawniej, wykorzystywanym do budowy bloku silnika było żeliwo. Zapewniało ono słabe przewodzenie fal akustycznych, bardzo dobre właściwości ślizgowe, dużą podatność na łatwą obróbkę oraz relatywnie wysoki współczynnik elastyczności wzdłużnej. Nowoczesne silniki spalinowe są obecnie coraz mniejsze i lżejsze, lecz jednocześnie generują o wiele większą moc. W ich przypadku coraz częściej blok silnika buduje się z aluminium lub tytanu.
Nowy blok silnika to zazwyczaj dość spory wydatek, jednak w UCANDO znajdziesz części samochodowe w najniższej rynkowej cenie, co pozwoli Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy na inne motoryzacyjne wydatki. Dostępne bloki silnika oraz niezbędny osprzęt to produkty fabrycznie nowe i objęte gwarancja producencką. Zapewniamy profesjonalną pomoc w doborze odpowiedniego kadłuba do konkretnego modelu samochodu oraz silnika.
Zapraszamy do UCANDO po tanie bloki silnika samochodowego pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów jednostek napędowych.