Zawór EGR to urządzenie odpowiedzialne za niższą emisję szkodliwych substancji w spalinach samochodowych. Układ recyrkulacji spalin, a w szczególności właśnie zawór EGR, to jednocześnie jedno z najbardziej awaryjnych rozwiązań, sprawiających kierowcom najwięcej problemów. Tylko skuteczna praca zaworu układu recyrkulacji gazów spalinowych jest w stanie zapewnić emisję czystych spalin na odpowiednim poziomie.
Zawór EGR, jako część układu recyrkulacji spalin, ma za zadanie otwierać i zamykać przepływ spalin przez kanał łączący układ wydechowy z dolotowym. Działanie zaworu ma na celu obniżenie zawartości tlenu w powietrzu, które trafia do cylindrów, i jednocześnie obniżenie temperatury i spowolnienie całego procesu spalania. W efekcie dochodzi do zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx).
W najnowszych konstrukcjach samochodowych zawór EGR stał się integralnym elementem całego osprzętu silnika, wpływającym bezpośrednio na proces spalania. Dzięki niemu komputer sterujący pracą jednostki napędowej, poprzez moduł sterujący EGR, jest w stanie m.in. ustawić odpowiednią temperaturę w cylindrze.
Pierwsze zawory EGR były sterowane pneumatycznie, przez co nie były w stanie płynnie regulować dawki spalin dostających się do dolotu. Nowsze rozwiązania wyposażone w moduł EGR ze sterowaniem elektromagnetycznym zapewniają już płynną regulację porcji spalin, w dowolnym zakresie, która ma trafić do komory spalania.
W prostych słowach, układ wydechowy i dolotowy z zaworem EGR łączy wąski przewód umożliwiający przepływ niedużej porcji spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR decyduje o tym, czy spaliny mają trafić do dolotu, kiedy ma to nastąpić i jak długo trwać. Zawór otwiera się tylko w określonych warunkach. Obecnie decyduje o tym sterownik pracy silnika poprzez moduł sterujący EGR.
Zawór pozostaje zamknięty, gdy jednostka napędowa pracuje na biegu jałowym, a także, gdy silnik nie jest obciążony i/lub nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Zawór EGR pozostaje zamknięty również przy pełnym obciążeniu jednostki napędowej.
Elektronicznie sterowane zawory EGR montuje się w jednostkach z układem EFI (ang. Electronic Fuel Injection). Gdy dochodzi do awarii, zapala się kontrolka na desce rozdzielczej informująca o uszkodzeniu w układzie sterowania silnika. Uszkodzony zawór EGR może powodować m.in. niestabilne obroty biegu jałowego, trudności z rozruchem, szarpanie, nierównomierną pracę silnika podczas przyspieszania lub nienormalne stukanie czy też zwiększoną emisję NOx.
Jedną z przyczyn nieprawidłowej pracy zaworu EGR może być uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego w czujniku MAF. Dzieje się tak, ponieważ jest to jeden z czujników, dzięki któremu moduł EGR jest w stanie ustalić prawidłową wielkość recyrkulacji spalin oraz odpowiednią regulację zaworu EGR dla precyzyjnego sterowania.
Sklep UCANDO to szeroki wybór modułów sterujących EGR dostarczanych przez sprawdzonych, światowych producentów osprzętu silnikowego oraz elementów samochodowego układu wydechowego. Zapewniamy najlepszą relację ceny do jakości oferowanych produktów.
Zapraszamy do UCANDO po bardzo dobrej jakości moduł EGR oraz inne elementy układu recyrkulacji spalin. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.