Samochodowy układ wydechowy jest odpowiedzialny za odpowiedni skład spalin oraz sprawne oczyszczanie jednostki napędowej z niepożądanych toksyn. Jakiekolwiek odbiegnięcie od normy podczas wydalania spalin będzie miało duży wpływ na pracę silnika, natomiast zaniedbanie tego podzespołu doprowadzi do poważnych i kosztownych uszkodzeń. Warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na kolektor wydechowy w silniku.
Na współczesny kolektor wydechowy składa się cały zespół przewodów wykonanych najczęściej z mocnego żeliwa lub wytrzymałego tworzywa sztucznego. Do każdego z cylindrów silnika doprowadzony jest osobny przewód, którego zadaniem jest odprowadzanie z niego szkodliwych gazów. Wszystkie one trafiają następnie do przewodu łączącego, po czym są przenoszone do rury wylotowej, gdzie swą pracę rozpoczyna katalizator. Aby zapewnić szczelność połączeń kolektorów wydechowych z cylindrami silnika, niezbędna jest uszczelka kolektora wydechowego w nienagannym stanie technicznym.
Kolektor nie tylko odprowadza spaliny z jednostki napędowej, ale również nie może dopuścić do ich ujścia na zewnątrz przed oczyszczeniem. Uszczelka pod kolektor wydechowy musi być odpowiednio dobrze osadzona, ponieważ musi znieść duże ciśnienie wydmuchiwanych z silnika gazów. W samochodach z jednostkami czterocylindrowymi kolektory wydechowe budowane są według schematu 4-2-1 oraz 4-1. Pierwszy z nich oddzielnie zbiera spaliny z pierwszego i czwartego cylindra oraz drugiego i trzeciego, a dopiero na końcu są one zbierane w jedną rurę.
Pęknięcie lub wydmuchanie uszczelki kolektora wydechowego to typowe awarie towarzyszące temu elementowi i mogą się zdarzyć bez względu na wiek oraz przebieg samochodu, lecz z uwagi na użytkowanie oraz rodzaj zamontowanego silnika. Najbardziej narażone na tego typu awarie są szczególnie jednostki nadmiernie wibrujące podczas pracy, czyli m.in. trzy- i czterocylindrowce.
Uszkodzona uszczelka pod kolektorem wydechowym czy pęknięcie kolektora daje dość jednoznaczne objawy. Pojawia się np. o wiele głośniejszy niż zazwyczaj i bardziej metaliczny odgłos silnika, spada moc samochodu, a z jednostki napędowej wydostają się spaliny. Kolektory dość często pękają, co jest związane z bezpośrednią bliskością silnika, a tym samym przenoszeniem na nie drgań motoru. Dodatkowym problemem są jednostki z aluminiowymi blokami, które dysponują inną rozszerzalnością cieplną niż żeliwne kolektory oraz stalowe śruby. Nowe kolektory kosztują średnio od kilkuset do tysiąca złotych, w zależności od modelu auta oraz zamontowanego w nim silnika. Spawanie pękniętych kolektorów nie ma sensu zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym.
W sklepie UCANDO znajdziesz tanie uszczelki kolektora oraz fabrycznie nowe kolektory wydechowe do każdej współczesnej konstrukcji silnikowej. Wszystkie produkty pochodzą od sprawdzonych i godnych zaufania producentów i są objęte ich gwarancją najwyższej jakości.
Zapraszamy do UCANDO po wysokiej klasy kolektor wydechowy oraz odpowiednie uszczelki kolektora wydechowego w najlepszej relacji ceny do jakości.