Taka metalowa puszka znajduje się pod każdym współcześnie produkowanym samochodem, a przynajmniej powinna. Jej głównym zadaniem jest maksymalne zmniejszenie toksyczności spalin emitowanych z układu wylotowego auta. Bez względu na to, czy pojazd napędza benzyna, olej napędowy czy też gaz, katalizator jest obecnie nieodłącznym elementem układu wydechowego, a jego obecność w samochodzie jest podyktowana przepisami prawnymi.
Pierwszy samochód posiadający katalizator pojawił się w Europie w 1986 roku. Od 1993 roku zastosowanie katalizatorów w pojazdach spalinowych stało się obowiązkowe, zgodnie z normą emisji spalin Euro 1. Katalizator samochodowy, nazywany również reaktorem katalitycznym lub konwerterem katalitycznym, to element układu wydechowego pełniący funkcję pozasilnikowego układu zmniejszania ilości szkodliwych substancji spalin. Urządzenia stosowane w autach z silnikami benzynowymi oraz z jednostkami wysokoprężnymi różnią się między sobą budową powłoki aktywnej, ponieważ różni się także w poszczególnych silnikach skład spalin. W dieslach stosowane są katalizatory utleniające, natomiast w benzyniakach wykorzystywane są katalityczne konwertery trójfunkcyjne.
Katalizator samochodowy montowany jest zazwyczaj kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem wydechowym. W najnowszych modelach aut instalowane są dwa, a nawet trzy reaktory katalityczne. Katalizator zaczyna pracować dopiero po osiągnięciu określonej temperatury, której minimalny poziom wynosi 300 stopni Celsjusza. Dzięki swojemu umiejscowieniu w układzie wydechowym i pod wpływem przepływających przez niego gorących spalin, katalizator jest w stanie szybko się rozgrzać do wymaganej temperatury. Optymalne warunki jego pracy to temperatura od 400 do 800 stopni Celsjusza.
Przed i za katalizatorem znajduje się sonda lambda, która mierzy wartość procentową zawartości powietrza w spalinach. Czujniki wysyłają sygnał do komputera odpowiedzialnego za sterowanie pracą jednostki napędowej. W momencie, gdy zawartość powietrza w spalinach jest za wysoka, wówczas jest to sygnał, że silnik otrzymuje zbyt ubogą mieszankę i komputer zwiększa dawkę wtryskiwanego do niego paliwa. I odwrotnie. Gdy zmienia się skład mieszanki paliwa, w reaktorze katalitycznym zachodzą procesy redukcji (zmniejszanie ilości tlenków azotu) i utleniania (zmniejszanie ilości tlenków węgla), których głównym czynnikiem jest tlen. Oba procesy zachodzą naprzemiennie, a wraz z nimi wzrasta stopień konwersji katalizatora, nawet do 98 proc.
Katalizator samochodowy pracuje w bardzo trudnych warunkach, co przekłada się na jego szybsze zużycie oraz trwałość. Zmaga się on nie tylko wysokimi temperaturami spalin, ale również z uszkodzeniami mechanicznymi, czynnikami atmosferycznymi czy też środkami chemicznymi znajdującymi się na drogach. Szacuje się, że standardowy katalizator jest w stanie bezawaryjnie pracować do około 200 tys. km przebiegu. Na awarię katalizatora wpływają m.in.: przejazd przez głęboką wodę, uszkodzenie układu zapłonowego, nieprawidłowo ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu, zniszczone części jednostki napędowej (np. zużyte pierścienie tłoków), żle ustawiona instalacja gazowa, a także wszelkie uszkodzenia mechaniczne powstałe na skutek uderzenia spodem samochodu o wystający na drodze element. Objawami usterki katalizatora może być grzechotanie podczas jazdy wykruszonego wkładu urządzenia, zapalona kontrolka Check Engine, błąd PO420 pojawiający się podczas podłączenia diagnostyki, spadek mocy silnika czy też większe zużycie paliwa.
Oferujemy tanie katalizatory do praktycznie wszystkich modeli i marek samochodów, dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów części układów wydechowych. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Nasze katalizatory to najlepsza relacja ceny do jakości na rynku.
Zakupy w UCANDO to doskonała obsługa, profesjonalna pomoc techniczna na każdy etapie zamówienia, najniższe rynkowe ceny i szybka realizacja zlecenia.