Układ EGR w samochodzie to jedno z urządzeń, które ma za zadanie zmniejszać ilość emisji szkodliwych substancji w spalinach. EGR to także jedna z najczęstszych przyczyn awarii w układzie wydechowym związanych z cyrkulacją spalin. Głównym powodem problemów z tym układem są zanieczyszczenia, a kluczową rolę w walce z nimi odgrywa bez wątpienia uszczelka zaworu EGR.
Exhaust Gas Recirculation, czyli układ recyrkulacji spalin (EGR) to system zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach, wykorzystywany w silnikach spalinowych tłokowych. Dzięki EGR możliwe jest szybsze odparowanie paliwa na skutek podgrzania powietrza, obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej oraz utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów. We współczesnych samochodach montuje się dwa rodzaje układu EGR – rozwiązanie wykorzystujące recyrkulację wewnętrzną oraz zewnętrzne układy recyrkulacji, w których spaliny pobierane są z kolektora wydechowego, a następnie transportowane do układu ssącego. Za ich właściwe dawkowanie odpowiada zawór recyrkulacji, posiadający specjalne czujniki stopnia otwarcia oraz temperatury.
Jedną z najczęstszych awarii układu recyrkulacji spali jest zablokowanie się zaworu. Przyczyną tego mogą być nieszczelności pojawiające się w systemie przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Najczęściej odpowiedzialnym za to elementem jest uszczelka EGR. Brak odpowiedniej szczelności w układzie może doprowadzić do uszkodzenia sondy lambda oraz poważnego zakłócenia pracy jednostki napędowej.
Prawidłowo działająca recyrkulacja spalin, a tym samym spełniająca swe zadanie uszczelka układu EGR, dostarcza spaliny jedynie podczas jazdy pojazdu z jednostajną prędkością (nie jest wykorzystywana pełna moc silnika). Na biegu jałowym czy też w momencie wciśnięcia pedału gazu do podłogi, zawór EGR powinien pozostawać w pozycji zamkniętej.
Jazda z uszkodzonym układem w wyniku np. usterki uszczelki EGR sprawi, że obroty silnika zaczną falować, jednostka będzie samoczynnie gasła, zmniejszy się ilość dostępnej mocy, a w przypadku silników wysokoprężnych z rury mogą zacząć wydobywać się kłęby czarnego dymu. Zazwyczaj do zablokowania EGR dochodzi, gdy jest on w pozycji otwartej, niezależnie od rodzaju zastosowanego w nim sterowania (podciśnienie, elektronicznie).
Układ recyrkulacji spalin oraz znajdująca się w nim uszczelka zaworu EGR powinny bezproblemowo działać przez 100-150 tys. przejechanych kilometrów. Wszystko zależy również od modelu auta, warunków użytkowania oraz stylu jazdy konkretnego kierowcy. Cena naprawy usterki zaworu EGR to koszt w granicach od 100 do nawet 2500 złotych. Zazwyczaj problem leży w zaworze sterującym, który kosztuje od 200 do 800 złotych. Zalecamy kupować wyłącznie nowe elementy sprawdzonych producentów, zaś unikać produktów regenerowanych i tych o wątpliwej renomie i historii pochodzenia.
Sklep UCANDO posiada najszerszą ofertę części do samochodowego układu wydechowego oraz elementów systemu recyrkulacji spalin. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i dostarczone przez renomowanych producentów części samochodowych. Dodatkowo poszczególne produkty, w tym również uszczelki EGR, posiadają gwarancję jakości.
Zapraszamy do UCANDO po tanie uszczelki EGR oraz inne elementy układu wydechowego w atrakcyjnej cenie. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, olbrzymi wybór produktowy, najwyższa jakość asortymentu oraz natychmiastową realizację zamówienia.