Kompletny wydech - zestaw układu wydechowego
Kompletny układ wydechowy spalin znajduje się w każdym samochodzie napędzanym silnikiem spalinowym. Początkowo podstawowym zadaniem układu wydechowego była minimalizacja hałasu generowanego przez silnik oraz skuteczne odprowadzenie spalin na zewnątrz pojazdu. Z czasem jednak okazało się, że układ wydechowy ma również wpływ na wiele innych ważnych aspektów związanych z działaniem samochodu, w tym m.in. na prawidłową pracę silnika.
Układ wydechowy w samochodzie
Kompletny wydech w samochodzie składa się z katalizatora/katalizatorów, tłumików, rur i kolektorów. Może nie jest to najbardziej skomplikowany system na świecie, jednak jego rola w samochodzie jest niepodważalna.
Zadania kompletnego układu wydechowego w samochodzie:
- usuwanie w bezpieczny sposób spalin z jednostki napędowej, z dala od kabiny pasażerskiej
- wyciszenie gazów spalinowych dla większego komfortu jazdy (nieszczelny lub zepsuty układ wydechowy generuje bardzo duży hałas podczas jazdy)
- ograniczenie strat mocy silnika
- oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji
Układ wydechowy kompletny składa się z:
- kolektora wylotowego (kolektor wydechowy), który zbiera spaliny ze wszystkich cylindrów za pomocą osobnych rur, a następnie prowadzi je do jednej, wspólnej rury
- zaworu recyrkulacji spalin EGR (obniża temperaturę oraz ilość tlenu w komorach spalania, dzięki czemu powstaje mniej toksycznych cząstek tlenków azotu)
- sondy lambda (czujnik ilości tlenu zawartego w spalinach) – we współczesnych samochodach stosuje się kilka sond lambda, dzięki którym komputer sterujący pracą silnika dobiera odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej
- katalizatora trójdrożnego to metalowa puszka ze specjalnym, ceramicznym wkładem, pokrytym drogimi metalami szlachetnymi (katalizator ma za zadanie eliminować szkodliwe składniki spalin)
- filtra cząstek stałych (DPF/FAP – w silnikach diesla, GPF – w nowoczesnych silnikach benzynowych) ma za zadanie wychwytywać cząsteczki sadzy, które są następnie wypalane przez gorące spaliny
- układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR (stosowany w silnikach diesla)
- rury wydechowej wykonywanej najczęściej z kwasoodpornego metalu
- tłumika środkowego oraz tłumika końcowego, których zadaniem jest wyciszenie pracy układu wydechowego
- wydechu, czyli końcowego odcinka rury wydechowej
- elementów mocujących i uszczelniających
Typowe usterki układu wydechowego w samochodzie
Kompletny układ wydechowy nie ma z góry określonych ram czasowych odnośnie jego trwałości oraz żywotności. Wszystko zależy w głównej mierze od otoczenia, w którym jest on eksploatowany.
Zepsuty lub nie do końca sprawny układ wydechowy ma znaczący wpływ na gorszą jakość pracy silnika, a nawet może doprowadzić do jego zniszczenia. Najczęstsze usterki tego układu to m.in. przepalenie tłumika (utrudniony proces spalania benzyny – spaliny wracając do komory spalania), co może prowadzić do dławienia silnika, a także pęknięcie kolektora, czyli części odpowiedzialnej za odprowadzanie spalin z silnika do rury wydechowej.
Popularni producenci kompletnych układów wydechowych
- Bosal
- Febi Bilstein
- Fa1
- Ajusa
- HJS
- Elring
- Mahle
- Vegaz
- Walker
- SWAG
- BTS Turbo
W UCANDO znajdziesz najlepszej jakości zestaw wydechu od czołowych producentów w przystępnej cenie. Wszystkie dostępne zestawy są fabrycznie nowe, a ich skuteczność i wydajność działania została potwierdzona przez odpowiednie certyfikaty jakości oraz gwarancję producenta. Kompletny układ wydechowy w UCANDO to najlepsza relacje ceny do jakości.
Powiązane kategorie produktowe
- sonda lambda
- zawór EGR
- końcówka wydechu
- uszczelka rury wydechowej
- łącznik elastyczny wydechu
Zapraszamy do UCANDO po kompletny wydech w najniższej rynkowej cenie. Sklep zapewnia fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.