Najtrudniejszym momentem dla każdej jednostki napędowej jest rozruch, podczas którego silnik poddawany jest największym obciążeniom i jednocześnie jest najsłabiej chroniony. Dla ułatwienia rozruchu moduł sterujący praca silnika zmienia skład mieszanki paliwowo-powietrznej, dodając do niej nieco więcej paliwa. Paliwo to jednak nie ulega całkowitemu spaleniu, generując więcej spalin niż zwykle o wyjątkowo toksycznym składzie. W tym momencie pałeczkę przejmuje system powietrza wtórnego, który redukuje zawartość substancji szkodliwych w spalinach podczas fazy rozruchu zimnego silnika.
Podczas rozruchu zimnego silnika benzynowego konieczna jest bogata mieszanka, zawierająca większą niż zwykle dawkę paliwa. W efekcie przy uruchamianiu zimnej jednostki napędowej powstają m.in. spore ilości tlenku węgla i niespalonych węglowodorów.
W celu redukcji emisji substancji szkodliwych w fazie rozruchu zimnego silnika do kolektora wydechowego dostarczane jest bezpośrednio za zaworami wylotowymi bogate w tlen powietrze z otoczenia (powietrze wtórne). Pozwala to na zainicjowanie doutlenienia (dopalenie) emitowanych substancji szkodliwych, co powoduje powstanie dwutlenku węgla oraz wody. Aby podczas nagrzewania zimnego silnika zapewnić wystarczającą ilość tlenu, do strumienia spalin doprowadzane jest dodatkowe powietrze. W przypadku samochodów wyposażonych w katalizator trójfunkcyjny i regulację lambda system powietrza wtórnego jest wyłączany po ok. 100 sekundach. Ciepło powstające podczas całego procesu pozwala szybko nagrzać katalizator do temperatury roboczej.
Konstrukcja systemu powietrza wtórnego:
Przy zimnym silniku pracującym na biegu jałowym najczęściej słychać pompę elektryczną systemu. Pompa powietrza wtórnego pracuje również po wyłączeniu jednostki napędowej przez jakiś czas, co także słychać. Organoleptycznie należy sprawdzić, czy poszczególne elementy systemu nie są uszkodzone, w tym przede wszystkim przewody i połączenia węży. Należy zwrócić uwagę na poprawność ich połączeń z elementami i stan techniczny. Przewody nie mogą być przetarte, załamane ani zablokowane wskutek zbyt małego promienia. Warto również skontrolować, czy bezpieczniki są zamontowane i nieuszkodzone.
Jeżeli wstępne czynności nie wykazały usterek, można użyć do dalszej diagnostyki odpowiedniego testera. Za jego pomocą sprawdzamy m.in. podciśnienie na króćcu zaworu sterującego i zawór powietrza wtórnego ma odpowiednie wysterowanie. Za pomocą pompy próżniowej można skontrolować działanie zaworu zespolonego oraz szczelność połączeń przewodowych systemu. Podczas wykonywania wszystkich prac diagnostycznych i kontrolnych należy w ramach możliwości przestrzegać wymogów producenta samochodu. Producent może na przykład nakładać obowiązek zastosowania dodatkowych metod kontrolnych dotyczących obsługiwanego auta.
Sklep UCANDO oferuje szeroki wybór zaworów powietrza wtórnego najlepszych światowych producentów elementów systemu powietrza wtórnego. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję jakości.
Zapraszamy do UCANDO po system powietrza wtórnego do Twojego samochodu. Gwarantujemy profesjonalne wsparcie techniczne na każdym etapie zakupów, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy i szybką realizację zamówienia.