Sondy Lambda i czujniki układu wydechowego

Idealna mieszanka paliwowo-powietrzna charakteryzuje się tym, że na 1 kg spalonego paliwa przypada 14,7 kg powietrza. Stosunek paliwa do powietrza w mieszance określany jest za pomocą litery lambda i w opisanym wyżej, idealnym przypadku, wartość jej wynosi 1. Sonda lambda, umieszczona w układzie wydechowym, dba o to, aby paliwo wraz z powietrzem spalane było w proporcjach, które odpowiadają wyznaczonemu ideałowi.
Jaką sondę lambda wybrać?
Przed zakupem nowej sondy lambda, warto wiedzieć, że część ta występuje w kilku wersjach. Obecnie najpopularniejszymi dostępnymi na rynku sondami są:
- Cyrkonowe sondy lambda – wykonane w najbardziej konwencjonalnej technologii. Sonda lambda cyrkonowa, badając skład spalin, przekazuje do systemu ECU informację o konieczności wprowadzenia korekty w mieszance paliwowo-powietrznej za każdym razem, gdy stosunek paliwa do powietrza będzie inny niż wzorcowy współczynnik lambda.
- Sondy lambda typu A/F – charakteryzują się większą czułością i sprawnością działania niż sondy cyrkonowe. Układ wyposażony w sondę lambda typu A/F odznacza się większą dokładnością, dzięki czemu samochód zużywa mniejszą ilość paliwa, lepiej się prowadzi i emituje do atmosfery mniej szkodliwych związków.
- Tytanowe sondy lambda – posiadają wiele cech wspólnych z sondami cyrkonowymi. Sonda lambda tytanowa pełnię swoich możliwości prezentuje w samochodach terenowych, ponieważ jej efektywność nie spada wraz z pogarszającymi się warunkami pracy (tytanowa sonda lambda może działać bez kontaktu z powietrzem, również po zalaniu wodą).
Wymiana sondy lambda
Sondę lambda należy wymienić zaraz po wykryciu jej awarii lub w momencie, gdy jej efektywność skutkiem eksploatacji znacząco spadnie. Trwałość dostępnych obecnie wersji sond lambda określa się na ok 100 tys. przejechanych kilometrów.