Układ wydechowy, choć niepozorny i rzadko (poza wersjami sportowymi lub poddanymi tuningowi) rzucający się w oczy, nie tylko pełni niezwykle ważną rolę w eksploatacji całego samochodu, ale też pracuje w wyjątkowo wręcz niekorzystnym środowisku. Te jakże niekorzystne warunki wywołane są przez dwa podstawowe czynniki, którymi są:
Część energii wytwarzanej podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej pochłaniana jest przez spaliny odprowadzane przez układ wydechowy. Energia ta niesie ze sobą wysoką temperaturę, wysokie ciśnienie oraz sporą ilość drgań. Podczas odprowadzania spalin, ta sama energia oddziałuje na wszystkie elementy układu wydechowego, w tym również na tuleje dystansowe do układu wydechowego, uszczelnienie wydechu czy flansze do wydechu samochodowego. Wymienione elementy pełnią więc nie tylko funkcję zespalającą poszczególne części układu, ale też w pewnym stopniu absorbują rozchodzącą się energię.
Energia niesiona przez spaliny nieustannie poddaje próbie wytrzymałość każdego, nawet najmniejszego elementu układu wydechowego. Szczególnie niebezpieczne są dla nich wysokie temperatury sięgające nawet 600℃ (średnia temperatura spalin to ok. 300℃), niezwykle silne drgania oraz związki toksyczne będące efektem spalania paliwa samochodowego. Związki te uznawane są za wyjątkowo agresywne i ich długotrwałe działanie jest w stanie uszkodzić każdy materiał. Ich szkodliwemu działaniu ulegają zarówno gumowe uszczelki wydechu, pierścienie uszczelniające, jak i wszystkie pozostałe elementy konstrukcyjne układu.
Długotrwałe działanie toksycznych związków zawartych w spalinach osłabia strukturę każdego materiału, dlatego żywotność poszczególnych części układu wydechowego jest mocno ograniczona. Dotyczy to zarówno wspominanych już uszczelnień wydechu, a także elementów metalowych, w tym między innymi tulei dystansowych do układu wydechowego czy flansz do wydechu samochodowego.
Gumowe uszczelki wydechu są elementami odpowiadającymi za utrzymanie szczelności układu i niedopuszczenie do przenikania od wewnątrz spalin, a od zewnątrz czynników atmosferycznych, w tym przede wszystkim wody pod każdą postacią. Tuleje dystansowe do układu wydechowego stanową z kolei elementy mocujące i zespalające poszczególne części wydechu.