Wtórny system powietrza ma za zadanie redukować zawartość szkodliwych substancji w spalinach, szczególnie podczas rozruchu zimnego silnika i jego rozgrzewania. Niestety, wszystkie samochody z silnikiem benzynowym wyposażone w system powietrza wtórnego są narażone na jego awarię wskutek przeciążenia. Najbardziej zagrożona jest w tym przypadku pompa powietrza wtórnego.
Występują również systemy, w których pompa powietrza wtórnego jest wyposażona we własny, autonomiczny filtr (gdy powietrze zasysane jest bezpośrednio z komory silnika). Z kolei w najnowszych dostępnych rozwiązaniach elektryczny zawór przełączający zintegrowany jest z zaworem zwrotnym.
System powietrza wtórnego redukuje emisje HC i CO w fazie rozruchu zimnego silnika (gdy brak aktywności katalizatora). W jednostkach benzynowych działających w zakresie stechiometrycznym za sprawą 3-drożnych katalizatorów uzyskiwany jest współczynnik konwersji przekraczający 90 procent. W momencie uruchamiania zimnego silnika powstaje średnio nawet 80 procent emisji przypadającej na cykl jazdy. Ze względu na to, że katalizator zapewnia wydajną pracę dopiero po osiągnięciu temperatury rzędu 300-350 °C, konieczne jest zastosowanie systemu powietrza wtórnego do redukcji emisji zimnego silnika.
We współczesnych układach powietrze wtóre może zostać doprowadzane w sposób aktywny lub pasywny. System pasywny opiera się na wahaniach ciśnienia w układzie wydechowym. Podciśnienie wytwarzane przez prędkość przepływu w rurze spalin zasysa powietrze dodatkowe poprzez zawór systemu pompy powietrza wtórnego. Z kolei w systemach aktywnych impulsowa pompa powietrza wtórnego wdmuchuje powietrze. W skład aktywnego systemu powietrza wtórnego wchodzą pompa elektryczna, przekaźnik pompy powietrza wtórnego, pneumatyczny zawór sterujący oraz zawór zespolony. Cały system jest obsługiwany przez sterownik jednostki napędowej.
Najczęstszą przyczyną awarii systemu jest uszkodzona pompa powietrza wtórnego. Wilgoć dostająca się do jej wnętrza powoduje poważne uszkodzenia, w tym również zatarcie pompy. Inną przyczyną usterki pompy może być wadliwe zasilanie napięciem i połączenie z masą. Uszkodzeniu może ulec także zawór sterujący lub zespolony. Przyczyną może być zatkanie lub nieszczelność przewodu, co w konsekwencji może doprowadzić do awarii całego systemu powietrza wtórnego.
Najczęstsze objawy awarii systemu powietrza wtórnego to:
Sklep UCANDO to bogata gama pomp powietrza wtórnego oraz innych elementów nowoczesnych układów wydechowych. Stawiamy wyłącznie na sprawdzonych i godnych zaufania producentów części samochodowych. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.
Zapraszamy do UCANDO po wysokiej jakości przekaźnik pompy powietrza wtórnego w doskonałej cenie rynkowej. Zapewniamy fachową pomoc techniczną, szeroki wybór części i akcesoriów samochodowych, a także szybką realizację zamówienia.